IK BEN KLAAR MET MIJZELF UIT TE LEGGEN

 IK BEN KLAAR MET MIJZELF UIT TE LEGGEN. 

Het duurde te lang voordat ik begreep dat ongeacht hoeveel ik mijn kant uitleg, sommige mensen het zullen verdraaien zodat ze bij hun verhaal passen. Ik stortte vroeger mijn hart uit, wanhopig in de hoop dat ze de waarheid zouden zien, maar ik heb het op de harde manier geleerd - als iemand het echt wilde begrijpen, dan liet ze me er niet om smeken.

Als je al beslist hebt dat ik de slechterik in je verhaal ben, prima. Ik blijf niet achterover buigen om te bewijzen dat ik goed genoeg, waardig genoeg of onschuldig genoeg ben. De waarheid is, hoe meer ik uitleg, hoe meer macht ik geef aan iemand die het niet wil horen.

Laat ze geloven wat ze willen.
Laat ze zeggen dat het allemaal mijn schuld was.
Laat ze vast blijven zitten in hun versie van de gebeurtenissen.

LAAT. HEN.

Ik verdedig mezelf niet meer. Omdat ik me iets cruciaals realiseerde - mezelf steeds opnieuw uitleggen brengt geen vrede. Ik word er alleen maar moe van. Het versterkt alleen maar hun verhaal, want als ze het echt wilden begrijpen, hadden ze de eerste keer geluisterd.

Ik haal mijn energie terug. Ik loop weg van de eindeloze lus van rechtvaardiging en debat. Ik verdien connecties waarbij ik niet hoef te vechten om mijn waarheid te zien.

Als mijn stilte je ongemakkelijk maakt, voel je dan ongemakkelijk.
Als mijn keuze om het niet uit te leggen als een nederlaag voor jou voelt, is dat jouw schuld.
Ik ben niet langer bezig om een strijd te winnen die ik nooit heb ingestemd om te vechten.

Ik ben er klaar mee om begrepen te worden.

Ik ben klaar met smeken om vriendelijkheid, respect en empathie die vrijelijk gegeven had moeten worden.

Ik ben er klaar mee om mezelf voor te stellen in een rechtbank die nooit eerlijk was om te beginnen.

Ik ben. KLAAR.

De enige uitleg die ik verschuldigd ben is aan mezelf: dat ik vrede verkies boven hun herrie.

Ik kies ervoor om verder te gaan zonder het gewicht van constant te proberen gehoord te worden door mensen die me verkeerd begrijpen.

Laat ze maar denken wat ze willen.
LAAT. HEN. GAAN.

Ik leg me niet nog eens uit.
Want eerlijk gezegd hoef ik dat niet.

© Amanda Weston

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final