Half Bad: The Bastard Son & The Devil Himself


 De zestienjarige Nathan is de buitenechtelijke zoon van 's werelds meest gevreesde heks. Hij is zijn hele leven in de gaten gehouden op tekenen dat hij hetzelfde destructieve pad bewandelt als zijn vader. Maar naarmate de spanningen toenemen, vervagen de oude grenzen tussen 'goed' en 'slecht' en ontdekt Nathan wat voor persoon hij werkelijk is.

Gebaseerd op de roman Half Bad van Sally Green

Deze serie is erg aangrijpend, een leuke combinatie van veel dingen waar we van houden, spanning intriges etc.

We komen een wereld tegen die verdeeld is in heksen en niet-heksen, zoals in Harry Potter, maar de racisme-allegorie speelt zich eigenlijk ook af in de heksenwereld zelf, die in tweeën is gedeeld. De hoofdpersonages zijn tieners, want wie maalt er om wat volwassen heksen tegenwoordig doen? Zeker niet om de wereld te redden. Ze bezitten X-men mutantenachtige krachten en gebruiken die meestal, maar ze hebben ook wapens om het makkelijker te maken. Ik vrees dat ze ook veel rook gebruiken om budgettaire redenen. Maar de serie bevat behoorlijke cgi en goede special effects wanneer nodig.

Wat me echt verraste, is dat dit gebaseerd is op een boek. Maar ik zou zeggen "geïnspireerd", want het duurde een paar afleveringen voordat ik me realiseerde dat ik het boek een paar jaar geleden al had gelezen, maar het verhaal helemaal niet herkende. Ze hebben de plot zo veel veranderd dat het logisch is dat ze zelfs de titel hebben veranderd.

Dit brengt wat problemen met zich mee: veel plotgaten, een obsessie met het veranderen van locaties om het veranderen, spreukenregels die worden uitgevonden wanneer nodig en een groot gat tussen de vaardigheden van personages. Het is belachelijk hoe Jessica haar sleutelkracht niet vaker gebruikt bijvoorbeeld.

Ook zijn sommige elementen erg gehaast. Het schoolgedeelte dat ik erg boeiend vond, had beter uitgewerkt kunnen worden, net als de motivaties van de slechteriken of gewoon waarom de leiders van de Fairborne in de echte wereld bestaan. Ook de Blood Witches zijn niet zo goed gedefinieerd. Eigenlijk wordt er veel niet uitgelegd omdat we constant naar nieuwe landen en plaatsen verhuizen.

Maar gelukkig is het hoofdtrio erg aardig en onderhoudend, de liefdeselementen zijn subtiel en het fantasygedeelte spannend.

Hoewel de serie een goede reputatie en goede kijkcijfers had, maakte Netflix op 9 december  2023 bekend dat de serie na slechts één seizoen werd stopgezet. En dat filikt netflix wel vaker om de stekker eruit te trekken bij goede series en bagger zooi krijgt gewoon meer seizoenen, als jij het snapt dan snap ik het ook.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final