The Decameron


 In 1348, als de Zwarte Dood hard toeslaat in de stad Florence, wordt een handvol edelen uitgenodigd om zich met hun dienaren terug te trekken in een grote villa op het Italiaanse platteland en de pest uit te zitten met een luxe vakantie. Maar naarmate de sociale regels dunner worden, ontaardt wat begint als een wijndoorweekte seksscène in de heuvels van Toscane in een totale strijd om te overleven.

De korteverhalencyclus waarop deze serie is gebaseerd (ook wel De Decameron genoemd) werd oorspronkelijk geschreven door de Toscaanse geleerde en dichter Boccaccio halverwege de 14e eeuw (waarschijnlijk tussen 1348 en 1353) en wordt beschouwd als een fundamenteel stuk Italiaanse en westerse literatuur. De serie speelt zich af in de tijd van een massale pest (de builenpest / "Zwarte Dood" van de jaren 1340 en '50) en het uitgangspunt van De Decameron is dat tien mensen die in een afgelegen plattelandsvilla zijn opgesloten om te ontsnappen aan de door de pest geteisterde stad, de tijd doden door elkaar verhalen te vertellen. Kijkers die verrast zijn door een deel van de seksuele inhoud van deze tv-serie, weten misschien niet dat de originele tekst van Boccaccio op verschillende momenten in de geschiedenis door een pauselijk decreet werd verboden vanwege vermeend antiklerikalisme (inclusief seksuele inhoud met geestelijken).

Positief: Een supergek, binge-waardig historisch drama. Toen ik zag dat de eerste aflevering ongeveer een uur duurde, wilde ik bijna stoppen. Maar geen enkele scène was saai en hetzelfde geldt voor de rest van de afleveringen. De show is zeer vermakelijk met heel weinig langzame scènes die je ervaring niet zullen verpesten. Na de eerste aflevering stopte ik met het controleren van de duur omdat ik ervan genoot. De regie, het script, de cast, de achtergrondmuziek, de locatie en het verhaal werkten allemaal goed.

Geen enkel personage is veilig in deze show, wat ik geweldig vind. Ik hou van shows waarin ze een aantal of veel hoofdpersonages doden, omdat je daardoor geboeid blijft en geïnteresseerd bent in wie het tot het einde volhoudt.

De cast deed het geweldig. Ik hou van veel van de personages, vooral Filomena, Licisca, Misia en Neifile, die mijn favorieten waren. Ook al heet het een beperkte serie, ik zou het geweldig vinden als deze show minstens drie seizoenen of langer zou duren.

De laatste aflevering bevat een echt duistere scène die ik niet had verwacht. Het algehele einde was geweldig en bevredigend, en vermeed de gebruikelijke cliffhanger-tactiek om een ​​netwerkvernieuwing af te dwingen.

De beoordelingen zijn momenteel wat laag (5,9), maar geef het alsjeblieft 10-15 minuten van je tijd voordat je de show op basis van deze beoordelingen beoordeelt en overslaat.

Negatieven: Hoewel ik naaktheid niet erg vind, voelde een deel ervan een beetje onnodig. Bijna iedereen is erbij betrokken, inclusief hetero's, homo's, lesbiennes en zelfs ratten in de intro. Maar dit heeft niet veel invloed op de algehele ervaring.

Het laatste gevecht had interessanter en spannender kunnen zijn, waardoor we op het puntje van onze stoel zaten. In plaats daarvan werd het wat informeler gemaakt.

Ze hadden de zwarte doden die tijdens de pandemie vielen wat meer kunnen onderzoeken. De show richt zich voornamelijk op degenen die er niet door worden getroffen, dus het voelt niet alsof het zich afspeelt tijdens een pandemie. De focus ligt meer op giftige sterfgevallen, wraak en oorlog dan op de ziekte.

Algemeen: Dit is een must-see en super binge-waardige show. Ik hoop dat het de hype krijgt die het verdient....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final