Sophie's Choice (1982)


 "Between the innocent, the romantic, the sensual, and the unthinkable. There are still some things we have yet to imagine."


Sophie is een overlevende van de concentratiekampen van de Nazi's. Ze heeft haar zin in het leven terug weten te krijgen met dank aan Nathan, een sprankelende maar labiele Amerikaanse Jood die geobsedeerd is door de Holocaust. Ze raken bevriend met Stingo, een jonge Amerikaanse schrijver die nieuw is in New York. Maar het geluk van Sophie en Nathan wordt bedreigd door hun verleden.

Meryl Streep's optreden als Sophie is simpelweg het beste optreden dat ooit op film is vastgelegd. Punt. De subtiliteit en diepte waarmee ze Sophie's wonden onthult zijn gewoonweg betoverend. Ze is tegelijkertijd stralend mooi, maar ook diep gekwetst. Ze is charmant, maar toch kwetsbaar. Ze is iemand van wie je wilt houden, maar toch iemand wiens pijn je op afstand houdt.

Deze film neemt de kijker mee op een intense emotionele reis. Iedereen, maar vooral iedereen die ouder is, zou een emotionele rots moeten zijn om niet volledig achtervolgd te worden door dit verhaal. Hoeveel ik de Holocaust ook heb bestudeerd en erover heb nagedacht ( verhalen die ik heb gehoord), deze film heeft me emotioneler met die gebeurtenissen verbonden dan ooit tevoren. Het is een andere belichting over de tweede wereld oorlog waar de verschrikkelijkste dingen zijn gebeurd.

Deze film, en de uitvoering van Meryl Streep, zijn een geschenk aan de mensheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final