De vreemdeling in mijn huis


De vreemdeling in mijn huis

 
Er is iets heel raars gebeurd.
Er is een vreemd oud vrouwtje bij mij ingetrokken.
Ik heb geen idee wie ze is,
waar ze vandaan kwam,
of hoe ze binnen kwam.
Ik heb haar zeker niet uitgenodigd.
Ik weet alleen dat ze er op een dag niet was.
en de volgende dag was ze daar.

Ze is heel slim.
Ze slaagt erin om voor het grootste deel uit het zicht te blijven;
maar wanneer ik een spiegel passeer,
vang daar een glimp van haar op;

Ik heb geprobeerd tegen haar te schreeuwen om weg te gaan -
maar ze schreeuwt gewoon terug.
Ze is echt best eng.
Het minste wat ze kon doen is aanbieden huur te betalen, maar nee hoor.
Af en toe vind ik wel wat geld op het aanrecht,
of wat kleingeld op mijn bureau of op de vloer,
maar dat is zeker niet genoeg.
Sterker nog,
hoewel ik niet graag overhaaste conclusies trek,
ik denk dat ze vrij regelmatig geld van me steelt.
Ik ga naar de pinautomaat en neem honderd euro op,
en een paar dagen later,
Het is weg.
Ik ga er zeker niet zo snel doorheen,
dus ik kan alleen maar vaststellen dat de oude dame het pikt.

En geld is niet het enige wat ze meeneemt.
Voedsel lijkt in een alarmerend tempo te verdwijnen.
Vooral het goede spul —
ijsjes, koekjes, snoepjes...
Ik kan ze gewoon niet in huis houden.
Ze is echt een zoetekauw.
Ik denk dat ze zoet eet,
om zichzelf beter te laten voelen,
Ik weet dat ze met mijn weegschaal knoeit dus ik denk ook dat ik aankom.
Voor een oud vrouwtje,
is echt best kinderachtig.
Ze komt ook in mijn kasten als ik niet thuis ben en verandert al mijn kleren.
Ze worden elke dag strakker.
Nog iets:
Ik wou dat ze stopte met knoeien met mijn bestanden en de papieren op mijn bureau.
Ik kan niets meer vinden.
Dit is bijzonder moeilijk om mee om te gaan omdat ik ontzettend netjes en georganiseerd ben;
maar ze slaagt er in om alles door elkaar te halen zodat niets is waar het hoort te zijn.
Bovendien,
Als ik mijn video programmeer om iets belangrijks op te nemen, knutselt ze ermee nadat ik de kamer verlaat, zodat het het verkeerde kanaal opneemt of volledig afsluit.
Ze vindt ontelbaar,
fantasievolle manieren om me te irriteren.
Ze gaat naar mijn kranten,
tijdschriften en post en vervaagt alle letters;
en ze heeft iets sinisters gedaan met de volumeregeling op mijn tv,
radio en telefoon.
Nu hoor ik alleen maar gemompel en gefluister.
Ze heeft mijn trap ook steiler gemaakt,
mijn stofzuiger zwaarder,
al mijn knoppen en kranen moeilijk om te draaien,
en mijn bed hoger gemaakt zodat het een echte uitdaging is om er in en uit te klimmen.
Bovendien,
Ze komt bij mijn boodschappen zodra ik ze op de plank heb gelegd en lijm aanbrengt op de bovenkant van elke pot en fles zodat ze bijna onmogelijk open kunnen worden.
Is dit een manier om mijn gastvrijheid terug te betalen?
Ik krijg niet eens 's nachts respijt.
Meer dan eens heeft haar gesnurk me wakker gemaakt.
Ik weet niet waarom ze daar niks aan kan doen.
Het is heel onaantrekkelijk.
Alsof dit allemaal nog niet erg genoeg is,
Ze beperkt haar kwaadaardigheid niet langer tot het huis.
Ze heeft nu een manier gevonden om met mij mijn auto in te sluipen en me overal te volgen.
Ik zie haar reflectie in de ramen van de winkel terwijl ik passeer,
En ze heeft al het plezier uit kleding shoppen gehaald omdat haar voorliefde voor het monopoliseren van spiegels zich uitgebreid heeft tot kleedkamers.
Als ik iets probeer,
dan heeft ze een identieke outfit -
wat er belachelijk uitziet bij haar —
en staat dan recht voor me zodat ik niet kan zien hoe mooi het me staat.
Ik dacht dat ze niet gemener kon worden dan dat;
maar gisteren bewees ze me ongelijk.
Ze had het lef om met me mee te gaan toen ik pasfoto's ging laten maken,
en ze stapte eigenlijk voor de camera net toen het luik klikte.
Ramp!
Ik heb nog nooit zo'n verschrikkelijke foto gezien. Hoe kan ik nu naar het buitenland?
Geen enkele douanebeambte zal ooit geloven dat ik het ben.
Ze loopt op heel dun ijs.
Als ze zo doorgaat,
Ik zweer het....

- door Rose Madeline Mula, 1997
Kunstenaar: Erika Oller

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final