The Tattooist of Auschwitz (TV Series 2024)


Gebaseerd op de gelijknamige roman, is dit het krachtige, waargebeurde verhaal van Lali Sokolov, een Joodse gevangene die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau de taak kreeg om ID-nummers op de armen van gevangenen te tatoeëren.

Dit is een mooie serie die de verschrikkingen van het nazi-vernietigingskamp Auschwitz vertelt. Het verhaal wordt verteld door Lali Sokolov, op oudere leeftijd gespeeld door Harvey Keitel, die zijn verhaal vertelt aan de beginnende Australische schrijfster Heather Morris, gespeeld door Melanie Lynskey.

Het vertelt ons hoe Lali de tatoeëerder van Auschwitz werd, wat betekent dat hij het gevangenisnummer is op de arm van alle nieuwkomers. Daarbij ontmoet hij Gita, Anna Prochniak, en ze krijgen onmiddellijk een band, dus hij zoekt haar vervolgens op in de vrouwenwijk waar hun relatie zich ontwikkelt.

Omdat de tatoeëerder in het kamp relatieve vrijheid heeft, met zelfs een eigen kamer, wordt een SS-officier, Stefan Baretski, gespeeld door Jonas Nay, aangesteld om toezicht op hem te houden. Dit was voor mij een van de meest fascinerende aspecten van het verhaal. Er ontstaat een vreemde relatie tussen gevangene en ontvoerder. Terwijl Baretski zijn kwade kant laat zien met geweld en moord, waaronder het af en toe slaan van Lali, is hij duidelijk geen gelukkige soldaat en gebruikt hij Lali als een emotionele steunpilaar. Om een ​​iets menselijker kant van zijn karakter te laten zien, maakt hij vaak privé-ontmoetingen voor Lali met Gita mogelijk.

Hoewel Auschwitz wordt afgeschilderd als een kwade plek met veelvuldig uitzicht op de gaskamers en verbrandingsovens, denk ik nog steeds dat het leven van de gemiddelde gevangene veel erger was dan hier wordt afgebeeld.

Dit is echter een verontrustend en ontroerend tv serie dat ik ten zeerste aanbeveel.

Ik voelde me verdrietig, ziek en boos terwijl ik dit zag. Een krachtig onderwerp dat door de jaren heen vele malen is behandeld en ik zou zeggen dat deze serie tot de beste films/series over de holocaust behoort. Uitstekend acteerwerk van alle hoofdpersonen, gecombineerd met het sombere landschap dat past bij de verhaallijn, dit is een serie die je gezien moet hebben. Wees bereid om wat tranen te laten. Wees bereid je te schamen voor een deel van het menselijk ras, en wees bereid getuige te zijn van de kracht van liefde.

In een tijdperk waarin ‘nazi’ en ‘fascist’ vaak worden gebruikt om mensen te bezoedelen omdat ze simpelweg een andere mening hebben, vaak door mensen die beter zouden moeten weten, dient dit als een herinnering aan wat nazisme en fascisme werkelijk is.

 Harvey Keitel was uitmuntend. Zijn optreden als Lale (senior) deed me snikken. Ik ga dit zeker opnieuw bekijken en zelfs als je niet joods bent, niet geïnteresseerd bent in WO II, geen fan bent van liefdesverhalen, is dit nog steeds een absolute must-watch. Het is het soort verhaal dat ons herinnert aan de kracht van liefde en dat we de hoop nooit mogen opgeven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final