La Valla (2020)


 In 2045 is Spanje, net als de rest van de westerse wereld, door het gebrek aan natuurlijke hulpbronnen in een dictatoriaal regime gedreven. Leven op het platteland is onmogelijk en in de stad verdeelt een hek de mensen in de machtigen en de rest.

Dit Spaanse apocalyptische drama is werkelijk uitstekend, met geweldige gezichtsuitdrukkingen en maniertjes die je niet ziet bij Amerikaanse acteurs. Het uitgangspunt van de film is een futuristische totalitaire regering die is gebouwd op de ruggen van de armen en ethische groepen om te slagen. (Klinkt bekend?). Houd een open geest, want de grenzen tussen zwart en wit zijn niet zomaar getrokken en vaak moet je misdaden plegen voor het grotere goed. Hier zijn geen Kantiaanse filosofische krachten aan het werk. Er is een flexibele dichotomie met liegen en misdaad. Je moet doen wat juist is en je leven geven als dat nodig is om rechtvaardigheid, vrijheid, moraal en ethiek te handhaven. Wat is er nog meer nieuws in de wereldgeschiedenis dat misgaat? 

Een pandemie zou een vrije samenleving kunnen veranderen in een quasi-politiestaat? Ja. Zo triest, maar zo waar. De regisseur heeft me met succes in die theorie ondergedompeld. Bovendien hebben de acteurs hun rollen behoorlijk goed gespeeld. De combinatie? Een geweldige verrassing. Voor mij is het tot nu toe de beste Spaanse serie op Netflix.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final