Shtisel (TV Series 2013–2021)


 Het verhaal van een Charedi-familie in Jeruzalem. Shulem Schtisel, de vader van een groot gezin, heeft te maken met zijn jongste zoon, die hij binnenkort wil zien trouwen. Zijn dochter Giti heeft in het geheim te maken met huwelijksproblemen, terwijl zijn andere zoon, Zvi Arie, alles probeert op te lossen.

Acteren, schrijven, regisseren, casten, cinematografie, enz. Het begint langzaam ... de eerste keer dat ik dat ik het keek gingen een hoop humor momenten aan me voorbij omdat ik meer op de leefomgeving aan het letten was. Maar omdat ik het echt leuk vond, overtuigden het me om het nog een keer te gaan kijken. Blij dat ik dat gedaan heb. Je zou een proefschrift kunnen schrijven over de vele thema's van deze serie: familierelaties, orthodoxie versus het individu, hoe sommige karakters die (extreem) aardig zijn, wrede, ondoordachte dingen doen met hun verwanten - voor wat zij denken dat het beste is. intenties. Hoe intelligente mensen domme dingen kunnen doen, etc. Ik heb zojuist de aflevering van seizoen 2 afgerond waarin Kive - gedurende een werkelijk magische -en verdrietige - paar seconden, in een bus in Jeruzalem uit het raam kijkt en de sneeuw naar binnen ziet vallen Antwerpen. (De context is duidelijk als je de serie hebt bekeken, anders niet). De serie zit gewoon vol met zulke briljante kleine details. Ik ben een seculiere Amerikaanse jood die de orthodoxe wereld nooit heeft begrepen; misschien helpt deze serie mij het beter te begrijpen. Misschien het tegenovergestelde, als het die wereld vervormt – ik heb geen referentiekader. Of misschien is het, net als alle culturen, te groot en gevarieerd om in slechts één uitgebreide familie (de Shtisels) te vatten. Het is een verfrissende verandering ten opzichte van veel series: geen geweld, warm, vermakelijk, soms irritant, soms Lollig en grappig. Gewoon geweldig.
Ik was blij dat er nog een seizoen 3 kwam om de serie echt af te sluiten en dat was goed.  Een aanrader.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final