Een tedere genegenheid


 “Een tedere genegenheid, een sterkere eenheid, een enkele gedachte, hetzelfde geluk en hetzelfde verdriet, wat is er zo vreemd voor je ziel? Maar dat is liefde! Dit is tenminste wat je mij inspireert en wat ik voel! Bovenal is hij het die, in een belangeloze berekening, daden weet te waarderen op basis van hun verdienste, en niet op basis van hun waarde; onuitputtelijke schat van gevoelige zielen, maakt alles wat door hem of voor hem wordt gedaan kostbaar.”

— ChoderlosLaclos, in het boek “Dangerous Relations: brief LXXXIII [van de burggraaf van Valmont aan de president van Tourvel]”. (Ed. Penguin & Companhia; 1e editie [2012]).
Obra: “De huwelijksreis van de schilder”, 1864 - Frederic Leighton.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final