La Brea (TV Series 2021–2024)


Op mysterieuze wijze ontstaat er een enorm zinkgat in Los Angeles, waardoor een deel van een gezin in een onverklaarbare oerwereld wordt gescheiden van hun familie samen met een wanhopige groep vreemden.

Oké, hier is het punt. Dit is eenvoudige kabel-sci-fi. De CGI gaat over wat je zou verwachten; de dialoog en het acteerwerk zijn een beetje... serieus. Het is net een Lost/The 100-wannabe op B-niveau. Maar weet je? Het is **leuk.** In 2024, met alles wat er in de wereld gebeurt, heb ik, om eerlijk te zijn, vooral de verfrissende verandering van tempo gewaardeerd van "de schimmelplaag heeft ons allemaal gedood", "mensen vervielen in religieuze waanzin terwijl AI robots namen het over”, “kindbruiden en draken”, en welk ander somber dystopisch drama tegenwoordig de kritische lieveling is. Het is cheesy, maar het heeft hart, wat komische opluchting, en het uitgangspunt is veelbelovend (ha).

Het belangrijkste dat ik zorgwekkend vind aan deze show is dat het nauwgezet elke discussie over kolonialisme vermijdt – wanneer de ‘luchtmensen’ de hulp eisen van de inheemse (Tongva?) leider Paara, en haar waarschuwden/dreigden dat ze niet zouden overleven. Zonder de hulp van haar/het dorp kon ik het werkelijk niet geloven toen ze hen verwelkomde voor een maaltijd en hen eten gaf. Ik bleef wachten tot iets de trope zou ondermijnen. We weten bijvoorbeeld hoe dit verhaal eindigt! Het erkennen van de genocide en culturele verwoesting die plaatsvonden door toedoen van blanke mensen die in Noord-Amerika ‘verdwaald’ waren, verdient meer dan een paar geestige opmerkingen. Voor mij is het in ieder geval de onuitgesproken subtekst van een groot deel van de serie, tot op het punt van afleiding. Ik had gehoopt dat een tijdreisverhaal, hoe B-lijst het ook is, een aantal echte historische fouten zou kunnen corrigeren. (Absoluut nieuwsgierig om te weten of er inheemse schrijvers in de schrijfkamer van deze show zijn.) Dat gezegd hebbende, waardeer ik de algehele raciale en genderdiversiteit in deze show, hoewel ik wel zou willen dat ze meer zouden doen met mensen die verschillende talen spreken. à la Lost. 

Het algehele concept is geweldig, en er is veelbelovend acteerwerk, maar niets ervan kan de repetitieve plotpunten van de verhaallijn redden: crisis, schreeuwend wegrennen, proberen een nieuw tijdreisgerelateerd mysterie te ontdekken, intern drama, afspoelen en herhalen. Het andere probleem is de goedkope CGI. Je kunt zien dat dit een lager productiebudget heeft en ik zou daar meer vergevingsgezind in zijn als de vermoeiende, versleten en uitputtende plotpunten er niet waren.

Seizoen 2 gaat wel, maar seizoen 3 was maar 6 afleveringen en het verhaal werd afgeraffeld, vooral het gedeelte over het tijdreizen was niet echt super geschreven.

De eerste 2 seizoenen staan op Prime Video, laatste seizoen heb ik online gezocht zodat ik het kon afkijken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final