The Man Who Fell to Earth (TV Series 2022) Review
Gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1963 van Walter Tevis .
Een alien (Chiwetel Ejiofor) stort neer in de olievelden van New Mexico met een missie: hij moet de briljante wetenschapper Justin Falls (Naomie Harris) vinden, de enige vrouw op aarde die zijn soort kan redden. Terwijl hij worstelt om zich aan te passen aan onze wereld en menselijker te worden, is haar vertrouwen in de mensheid tot een dieptepunt gedaald. Samen vormen ze een onwaarschijnlijk duo en ontdekken ze dat ze, om zijn wereld te redden, eerst de onze moeten redden.
De toekomst van de planeet ligt in de handen van een buitenaards wezen dat op een cruciaal moment in de geschiedenis op aarde arriveert.
____________________
Review:
Het was lastig om de eerste helft van het seizoen vol te houden; ik ben er meerdere keren mee gestopt, totdat ik er vanaf de tweede helft eindelijk aan verslaafd raakte. De opbouw van de familierelaties was ongelooflijk langdradig en saai. Ondanks het uitgangspunt van familiebanden, is de hoeveelheid schermtijd die besteed wordt aan het kleine meisje Molly en haar grootvader Josiah absurd voor een sciencefiction-serie. Ik moest denken aan een andere sciencefiction-serie met een langzame opbouw en familierelaties als cruciaal plotpunt, zoals Night Sky; in tegenstelling tot deze was die serie goed geschreven, goed uitgevoerd en met een geweldige ontknoping.
Normaal gesproken begint de eerste aflevering met een spannende scĆØne om je te boeien. Ik was al meer dan halverwege en werd het zat dat de alien maar bleef stotteren: "24.999449r4t34 graden Noord 8834743384.e222 West, ga NU!" Ondertussen bleef het meisje maar tegen hem schreeuwen: "wah wah wah!" Ik weet niet zeker of ze een duistere sciencefictionthriller wilden maken of een luchtige Alf-remake.
We kunnen er makkelijk mee leven dat de alien Engels spreekt, aangezien we beperkte tijd hebben in een tv-serie. Ze hoefden niet zo lang stil te staan bij zijn aankomst en zijn pogingen om zich aan te passen aan het leven op aarde. Hebben we ons ooit afgevraagd hoe de Terminator zomaar op aarde kon aankomen en de aarde kon verslaan?
Ik had er zo veel zin in om deze serie te bingen, want de trailers zagen er geweldig uit. Na de eerste aflevering heb ik alles verwijderd.
Gelukkig redde de verhaallijn van het belangrijkste buitenaardse personage ons van weer een zoveelste apocalyptisch/ecologisch verhaal, en er zijn een paar interessante personages zoals agent Clay en zuster Prescott die de serie draaglijker maakten.
Dit had een geweldige sciencefiction-serie kunnen zijn, maar het voelde zo onsamenhangend en zinloos aan.
De scĆØnes leken zo los van elkaar te staan en vreemd... en het sloeg gewoon nergens op.
Al die verschillende verhalen... die, neem ik aan, met elkaar verbonden moesten worden... waren incoherent.
Het had twee afleveringen korter mogen zijn, en het was een verstandige beslissing om geen tweede seizoen te maken. Het was prima zoals het eindigde en het zou zinloos zijn geweest om een vervolg met deze buitenaardse beschaving op aarde te forceren.

Reacties
Een reactie posten