De Troon - Review

Het kostuumdrama De Troon gaat over onze eerste drie koningen Willem I, II en III. De verleiding van de macht, eenzaamheid, heroïek, het ontstaan van Nederland en huiselijk kneuterigheid staan centraal in deze zesdelige tv-serie. Over oprechte en hopeloze liefde, regelrechte haat, bloedvergieten en het verlies van dierbaren. En dat allemaal in één familie: de voorouders van koning Willem-Alexander. De Troon volgt de lijn van de vaders en de zonen. Hun zucht naar macht en onderling wantrouwen verscheurt alle familiebanden, terwijl de schone schijn moet worden opgehouden voor de buitenwereld. De vaders vertrouwen hun zonen niet, en die zoons vechten met hun vaders de eeuwige generatiestrijd.
De serie vertelt het gefictionaliseerde, gedramatiseerde levensverhaal van Koning Willem I, Koning Willem II en Koning Willem III. In zes afleveringen wordt middels de vertelstem van de jonge Wilhelmina, teruggekeken op de geschiedenis van het Nederlandse koningshuis in de negentiende eeuw. De serie komt uit 2010.
________________________

Review:

Ik heb deze serie net gezien en ik moet zeggen dat het best prettig is om naar te kijken: het acteerwerk is redelijk goed, het onderwerp is interessant, de decors en kostuums zijn prachtig...
Het is echter niet altijd accuraat. Het is nooit bewezen dat Willem II homoseksueel was, Maurits stierf in werkelijkheid aan hersenvliesontsteking, Alexander stierf toen Wilhelmina nog maar vier was en hij heeft haar waarschijnlijk nooit gebeld. Sterker nog, zijn relatie met zijn vader was zo slecht dat hij zijn kleine halfzusje niet wilde ontmoeten. Het is ook nooit bewezen dat Wiewil en zijn geliefde echt broer en zus waren, en zij was niet bij hem toen hij stierf. Hij was in werkelijkheid bij een minnares. Ik denk niet dat dit een probleem hoeft te zijn, als het de dramatiek van het verhaal ten goede komt. Bovendien zegt Wilhelmina in de allerlaatste scène zoiets als: "Dit was onze familiegeschiedenis, en ik heb er ook wat van mijn fantasie aan toegevoegd." Met andere woorden: de makers van de serie geven toe dat ze op sommige punten drama hebben toegevoegd en dat niet alles letterlijk genomen hoeft te worden. Ik denk niet dat dit per se slecht was, maar er waren ook een paar "basisdingen" (geen historische feiten) die ze verkeerd hadden. Ze noemden Willem III bijvoorbeeld "uwe majesteit" terwijl hij nog geen koning was. Ze hadden hem "uwe hoogheid" moeten noemen. En toen Willem II met Anna Paulowna trouwde, zei zijn familie dat Russen katholiek waren. Ze zijn orthodox. Ik denk dat de makers van deze serie wat meer moeite hadden kunnen doen om dat soort dingen goed te krijgen, want dit had niets te maken met het opvullen van gaten met fantasie.
Ook lijken sommige dingen een beetje gehaast. Soms slaan ze zomaar 10 of 20 jaar over. Ik begrijp dat er niet altijd interessante dingen te vertellen zijn, maar het is gewoon niet erg goed gedaan. Op een gegeven moment slaan ze de periode van 1830 tot 1840 over, en geen van de personages lijkt ouder te zijn geworden. Op dat moment lijkt Willem II even oud of zelfs jonger dan zijn eigen zoon! Enkele maanden later zien Willem II en Anna Paulowna er ineens 20 of 30 jaar ouder uit. Ze hadden ze tussen 1830 en 1840 kunnen laten opgroeien. Dat zou geloofwaardiger zijn geweest.
Al met al... Deze serie heeft zeker wat minpunten, maar ik raad hem toch aan voor wat het is: een serie met veel drama en romantiek. Zelfs als je niet veel van het onderwerp afweet, is het de moeite waard om te kijken.
De serie ziet er in eerste instantie geweldig uit. Degelijke cinematografie, kostuums en decors. De acteurs zijn goed gekozen en komen heel authentiek over. Er is echter één probleem met deze serie. Ik weet dat het maar één aflevering is, maar het voelt... gehaast. Jaren verstrijken zonder dat het echt als jaren aanvoelt. Het voelt alsof twee of drie afleveringen zijn teruggebracht tot één.
De Troon is echt een goeie serie. Het is heel interessant verteld en goed geacteerd. Met prachtige sets en locaties. De kostuums zijn ook super goed gedaan. Dit is een leuke en interessante manier om te leren over de geschiedenis van ons koningshuis.
Tot nu toe een absolute aanrader, zo goed als Nederlandse televisie maar kan zijn.
Ik heb de serie gezien via YouTube, daar staan alle 6 de afleveringen op.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Kraai

Vraag me niet hoe ik altijd lach

Gone with the Wind (1939)

Ekster