Toen


Toen, 's nachts, was alles donker en waren de dieren bang in het donker.
Dus vroegen ze de zon om ze ook 's nachts op te steken.
Ik kan het niet. - antwoordde de zon
Ik moet de andere kant van de aarde oplichten.
Maar ik had een idee
Kijk vanavond naar de lucht.
Er komt een verrassing!...
De dieren zijn erg ongeduldig geworden...
Toen de nacht donker werd, ontdekten ze een halve maan licht aan de hemel.
Goed gedaan! Iedereen schreeuwde.
Heel erg bedankt Sun!
Laatst vroeg de zon aan de dieren of ze tevreden waren.
- Ja, maar kun je het licht halverwege een beetje verhogen?
Ik zal het proberen - antwoordde de zon.
En die middag was de halve maan van het licht iets meer opgekomen.
En elke nacht nam de halve maan toe, toenam het een hele vrolijke en hele ronde maan werd!
Maar de dieren raakten heel snel gewend aan dit nachtlampje.
Ze waren niet meer verbaasd of verrast. Ze dachten er niet eens meer aan om de zon te bedanken. Zo, de zon werd heel boos en liet de maan beetje bij beetje krimpen en uiteindelijk helemaal verdwijnen.
En die nacht was de nacht donkerder dan ooit.
- Hoe ondankbaar zijn we geweest! Ze hadden medelijden met de dieren En ze gingen de zon smeken:
-Zon, vergeef ons, laat de maan terugkomen!
Zonder dat zien we niets.
- Het is prima, maar vanaf nu stopt de maan niet met groeien en neemt dan af. Zodat je het cadeau dat ik je gegeven heb niet vergeet.
En vanaf die dag verlicht de maan elke nacht de nacht en beschermt de dieren.
Coby Hol. De geboorte van de maan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final