Zelfliefde

 Om goed te kunnen begrijpen wat allemaal behoort tot zelfliefde, heb ik voor jullie een korte samenvatting gemaakt. Dit helpt mij altijd, als ik even een down moment heb en er op dat moment dan ook even alleen voor sta qua liefde. Graag wil ik dit met jullie delen.


Waarom? Het geeft mij weer de kracht en de moed om verder door te gaan met het proces waar ik op dat moment mee bezig ben en ik voel dat ik vele van jullie hiermee een steuntje in de rug kan bieden.

Hoe vaker je ze in jou dagelijks leven zou kunnen toepassen, des te dichter kom je bij jezelf. En als je dat punt hebt weten te bereiken voor jezelf, dan zal je de liefde continu binnen in jou voelen en heb je de zelfliefde onder de knie.

Als eerste is het belangrijk om jezelf compleet te accepteren. Bepaalde delen van jezelf zul je misschien leuker vinden dan andere, maar dat is heel normaal. Je hoeft echt niet van alles aan jezelf te houden. Ik hou bijvoorbeeld niet van mijn voeten, dat klinkt misschien raar maar ik persoonlijk vind tenen iets raars en het is dat ik erop mag lopen om verder te komen, maar om er van houden.. nope!

Wel accepteer ik mezelf en dat is de eerste stap richting zelfliefde. Ik zeg bijvoorbeeld `oké´ tegen wat mij niet zo aanstaat en stel mezelf dan in gedachten in elk geval voor dat ik een klein vinkje zet. Dat is in ieder geval beter dan jezelf veroordelen, omdat ik mijn tenen niet mooi genoeg vindt.

Een tweede tip is om meer mee te leven met jezelf. Je leeft vast weleens mee met andere mensen in nood, toch? Dat zelfde verdien jij ook voor jezelf. Je mag meer empathie voor jezelf gaan creëren, dat doe ik sinds een paar jaar en dat werpt echt z´n vruchten af.

Derde stap is vriendelijk en lief zijn voor jezelf. Jij bent je eigen beste vriend, dat klinkt raar.. Dat geldt vooral voor die momenten dat je kwaad bent op jezelf. Je verbindt jezelf dan weer met humor door jezelf voor te stellen dat je innerlijke criticus met een knipoog zijn mond dichthoudt. Dat werkt voor mij heel erg ontspannend.

Vierde stap is goed voor jezelf zorgen. Het is namelijk zo´n overweldigend gevoel als je bewust goed voor jezelf bent en zorgt. Je kan bijvoorbeeld alleen de dingen doen die jij leuk vind of je lievelingseten koken, geen planning te maken maar gewoon op de dag zelf voelen wat je graag zou willen doen. Je dag wordt gevuld met liefdevolle en waardevolle momenten omdat je alleen doet waar jij zin in hebt op dat moment.

Vijfde stap is jezelf meer waarderen. Waardering is heel nauw verbonden met zelfliefde en deze waardering vergroot je alleen maar na mate je goed voor jezelf zorgt. Zeg vaker tegen jezelf dat je het waard bent, ik doe dat vaak voor de spiegel en zeg dan tegen de spiegel `Hee, het ligt niet aan jou! Jij bent het waard en je mag trots op jezelf zijn wat je tot nu toe allemaal hebt weten te bereiken. Ik hou van mezelf en kijk dan naar jezelf in de spiegel en glimlach´.

Als laatste emancipeer ik mezelf, dat doe ik nu sinds een kleine 2 dagen. Eigenlijk na mijn trigger van 2 dagen geleden ben ik dit gaan doen en dit helpt mij heel erg, naast alle andere dingen welke ik heb geschreven. Als je jezelf emancipeert geef je ermee aan dat je goed bent en dat je het recht hebt om te handelen zoals jij wilt en niet wat een ander graag zou willen.

Maak je sterk voor je eigen waarheid, spreek jezelf ten alle tijden uit en wacht daar niet mee (hele goede les geweest voor mij). Want daardoor groeit je innerlijke zekerheid en dan ga je langzamerhand ook bij belangrijker aangelegenheden jezelf laten gelden, bijvoorbeeld in je gedrag.

Bevrijd jezelf en laat net zoals ik, jou licht schijnen! Ook jij bent het waard!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final