Doctor Sleep (2019)


De altijd mooie Rebecca Ferguson en een favoriet uit de Fargo-serie, Zahn McClarnon, werken samen om ons wat enge, maar meer griezelige/griezelige momenten te bezorgen in deze bewerking van King's Doctor Sleep. Voor het grootste deel, en met de hulp van Ewan McGregor die een alcoholische, volwassen versie van Danny Torrence van The Shining speelt, lukt het ze.

Hoewel Doctor Sleep een nogal uitgesponnen en meestal traag bewegende film is, heeft hij toch genoeg te bieden om de aandacht niet te verliezen. De verhaallijn is solide en boeiend, hoewel degenen die niet bekend zijn met het boek en op zoek zijn naar regelrechte horror en gore, weinig voldoening zullen vinden. Er zijn een paar scènes die als "gruwelijk" kunnen worden opgevat, maar naar mijn mening is Doctor Sleep niet per definitie een "horrorfilm". Voor mij is het meer een intens drama over goed versus kwaad, met een paar goed uitgevoerde 'end-of-life'-scènes erin. :)

Wat ik er het leukst aan vond, is dat in deze tijd waarin praktisch elk verhaal ooit al is verfilmd, de plot van dit verhaal net een beetje buiten de gebaande paden was en enigszins nieuw en origineel overkwam in zijn benadering, terwijl het nog steeds vrij naadloos aansluit bij de bekende klassieker: The Shining.

Als ik één nadeel zou moeten toevoegen, zou het een wat minder belangrijke zijn, in die zin dat soms het meisje dat Abra speelt (Kyliegh Curran), die ook 'de stralende' bezit, en die met Danny kan communiceren, haar tekst levert op een bijna steenachtige manier, en op andere momenten alsof ze snel aan het lezen is. Het gebeurde een keer te vaak en ik merkte dat het me even uit de film haalde.

Hoewel goed, zijn de scènes die naar het einde leiden een beetje voorspelbaar, en de 'confrontatie' (onthoud, goed versus kwaad) laat een beetje te wensen over. Voor het grootste deel kan ik er echter mee leven, aangezien Rebecca Ferguson het redt door er gewoon in te zijn, en King en de makers doen hun best om de cirkel rond te maken. Kortom, net als de hele film zelf, is het bevredigend - genoeg om het gevoel te krijgen dat het kijken ernaar een goed bestede tijd was.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final