Litha - zonnewende


 Litha - zonnewende


De volle maan in juni valt dit jaar (bijna) samen met de zomerzonnewende op 21 juni.

Deze periode is doordrenkt met godinnenenergie en symboliek, vooral vanwege de verbinding met de godin Juno, naar wie de maand juni is vernoemd.

Kleine rituelen en kaartleggingen zijn ideale manieren om die verbinding te eren.

De zomerzonnewende – ook bekend als Litha – en de volle maan in juni bieden een perfecte gelegenheid om rituelen uit te voeren die gericht zijn op vrouwelijke energie en balans.

De godin Juno en de maand juni
Juno, de Romeinse godin van heilige verbindingen en de beschermer van vrouwen, geeft haar naam aan de maand juni. Dit is traditioneel een populaire tijd voor huwelijken, wat voortkomt uit de overtuiging dat Juno’s zegen overvloed en vruchtbaarheid brengt aan koppels die in deze maand trouwen. Juno wordt ook wel Juno Luna genoemd, wat haar associatie met de maan benadrukt en haar rol als beschermer van vrouwen tijdens hun menstruele cyclus.

Naast Juno zijn er nog andere godinnen die in verband worden gebracht met de volle maan en de zomerzonnewende zoals:

Ɓine: De Keltische godin van de zomer, liefde en overvloed. Ze wordt vaak vereerd tijdens de zonnewende als een symbool van vruchtbaarheid en groei. Haar energie brengt een gevoel van vreugde en overvloed, en zij helpt bij het manifesteren van liefde en creativiteit in je leven.

Sulis Minerva: Een syncretische godin die zowel Keltische als Romeinse eigenschappen combineert. Ze wordt geassocieerd met de helende krachten van heilige wateren. Haar aanwezigheid biedt genezing en wijsheid, vooral wanneer we ons verbinden met natuurlijke bronnen zoals meren en rivieren.

Aanroepen van de godinnen

De zomerzonnewende – ook bekend als Litha – en de volle maan in juni bieden een perfecte gelegenheid om rituelen uit te voeren die gericht zijn op vrouwelijke energie en balans.

Sluit je ogen en adem rustig in en uit.
Nodig de godinnen uit om zich met jou te verbinden tijdens de periode van volle maan en de zomerzonnewende.
Visualiseer een helder licht om je heen, gevuld met de energie van de godinnen.

Spreek zachtjes de volgende aanroeping uit: “Heilige Juno, godin van het heilig huwelijk en beschermer van vrouwen, ik roep jouw kracht en wijsheid aan. Laat jouw energie door mij heen stromen, mij vullen met balans, liefde en bescherming. Ɓine, godin van de zomer en overvloed, schenk mij vreugde en groei. Sulis Minerva, genezende godin van de wateren, zuiver mijn geest en lichaam. Moge jullie krachten mij leiden en beschermen. Zo zij het.”

Viering van de zon en de maan

Omdat de zomerzonnewende de langste dag van het jaar markeert, is het een uitstekende tijd om zowel de zon als de maan te eren.
Begin je dag met het kijken naar de zonsopgang en sluit af met een ceremonie onder het licht van de maan. Dit symboliseert de balans tussen mannelijke en vrouwelijke energie, dag en nacht. Door deze ceremonies te combineren, eer je de cyclus van leven en de harmonie tussen alle natuurlijke krachten.

Zonsopgangceremonie
Sta vroeg op en zoek een rustige plek waar je de zonsopgang kunt zien.
Spreek de volgende aanroeping uit terwijl je naar de opkomende zon kijkt: “O Zon, bron van licht en leven, ik groet jou in dankbaarheid. Schenk mij jouw warmte en energie, zodat ik mag bloeien in jouw glorie. Moge jouw stralen mijn pad verlichten en mij kracht geven voor de dag die komt. Zo zij het.”

Volle maanceremonie

Zoek een rustige plek buiten waar je de (bijna) volle maan goed kunt zien.
Ontsteek een witte kaars.
Spreek de volgende aanroeping uit terwijl je naar de maan kijkt: “Heilige Maan, koningin van de nacht, ik groet jou in eerbied. Schijn jouw zilveren licht over mij en vul mijn geest met wijsheid en intuĆÆtie. Moge jouw energie mijn intenties versterken en mijn ziel in balans brengen. Zo zij het.”

Kaartlegging om je manifestatiekracht te versterken

Een kaartlegging tijdens de volle maan en zomerzonnewende kan je helpen om je intenties te verduidelijken en je pad naar manifestatie te versterken. Deze vragen kun je stellen:

Vraag 1: Wat moet ik loslaten om mijn doelen te bereiken?

Ga in een rustige houding zitten en nodig de godinnen Juno, Ɓine en Sulis Minerva uit om aanwezig te zijn. Sluit je ogen en verbind je met de energie die je wilt loslaten. Visualiseer hoe de godinnen hun transformatieve krachten gebruiken om negatieve energie in ondersteunende energie te veranderen. Zie hoe Juno je beschermt, Ɓine je vreugde en overvloed brengt en Sulis Minerva je genezing biedt. Trek vervolgens een kaart en neem de tijd om de boodschap te begrijpen.

Vraag 2: Welke energie moet ik omarmen om vooruit te gaan?

Visualiseer hoe de godinnen goudkleurige energie naar je sturen. Zie voor je hoe deze stralende energie je omringt en doordringt. Voel hoe je deze energie met je hele wezen absorbeert. Laat Juno je kracht en wijsheid schenken, Ɓine je creativiteit en liefde en Sulis Minerva je wijsheid en intuĆÆtie. Trek daarna een kaart en voel hoe de ontvangen energie je helpt vooruit te gaan.

Vraag 3: Wat brengt mij balans en harmonie?

Ervaar hoe de energie van de godinnen actief jouw energie in balans brengt. Voel Juno’s stabiliteit, Ɓine’s vreugde en Sulis Minerva’s rustgevende krachten. Neem een moment om deze harmonieuze energie te laten inwerken op je hele wezen. Trek vervolgens een kaart en laat de godinnen je de weg wijzen naar innerlijke balans en harmonie.

Interpreteer de kaarten

Neem de tijd om de betekenissen van de kaarten te overdenken en hoe deze je kunnen helpen op je pad. Schrijf je bevindingen op in je tarotjournal. Noteer welke energieƫn je moet loslaten, welke je moet omarmen en hoe je balans en harmonie kunt vinden. Deze reflectie helpt je om de inzichten die je hebt gekregen te integreren in je dagelijkse leven.

Afsluiting

Bedank de godinnen Juno, Ɓine en Sulis Minerva voor hun aanwezigheid en begeleiding. Omarm deze magische tijd en laat de energie van de godinnen je begeleiden naar een leven vol liefde, overvloed en innerlijke kracht.

Rituelen en kaartleggingen zijn niet alleen een manier om eer te betuigen aan de godinnen, maar ook om je eigen innerlijke godin te eren en te versterken. Laat je inspireren en voel de krachtige spirituele mogelijkheden die deze bijzondere zonnewende je biedt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final