In mijn tuin

In mijn tuin tref ik twee huisjesslakken aan die ‘bubbels’ produceren. Slakken doen dit vooral als ze aangevallen worden. Dan persen ze lucht door hun ademgat. En vormen ze een soort schild van ondoordringbare kleine belletjes. Deze twee slakken geven je zo een bijzondere spiegel om in te kijken.
‘Omhul je met een beschermend schild als jij dat nodig hebt’
Prachtig om te zien hoe de slakken zichzelf beschermen. Ze geven hiermee duidelijk aan ‘tot hier en niet verder’. Ook voor ons is het belangrijk om onze grenzen goed in de gaten te houden.
Onderzoek wat je energie kost en wat juist energie geeft. Probeer situaties te vermijden die jou niet voeden of zelfs uitputten. Zet letterlijk een stap naar achteren als een persoon jouw ruimte binnenkomt en zo over je grens heenstapt. En zeg JA tegen alle dingen waarbij jij een sprankeling in jezelf voelt. Een vonk, hoe klein ook, die jou doet ‘ontvlammen’.
Door je grenzen te bewaken en te onderhouden, blijf je dichter bij jezelf. Waardoor je meer rust, voldoening en balans in je leven gaat ervaren.
Vandaag is het nieuwe maan een mooi moment om nieuwe stappen te zetten. Kijk naar de foto met de huisjesslakken. Wat willen ze jou meegeven over hoe jij jouw grenzen mag gaan bewaken? Voel hierbij welke (nieuwe) stap je vandaag mag gaan zetten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final