Mandala Dagkaart


Het is zo simpel gezegd: accepteer wat er in je leven gebeurt (innerlijk en uiterlijk), laat je verzet los, laat de controle los en geef je over. Je komt zoveel weerstand in jezelf tegen.

Het ego (ik zie het ego als het schijnbaar afgescheiden deel van het goddelijke Zelf) wil zich helemaal niet overgeven aan het Zelf. Het wil helemaal geen acceptatie, maar strijd. Het wil verzet: wat er nu is accepteert het niet (ziekte, pijn, alleenzijn, financiële problemen, negatieve gedachten en emoties) en het wil doorgaans wél wat er nu niet is (het wil gezond zijn, geen pijn hebben, meer geld hebben, een gelukkigere relatie). Meestal beweegt het ego in gedachten weg van het nu, de enige werkelijkheid die er is. Toekomst en verleden zijn slechts gedachten over de realiteit.

Nee, het ego wil geen acceptatie en overgave, want dan zou het niet langer bestaan. Dan zou je helemaal je werkelijke Zelf geworden zijn. Het pure, ware, ongeschonden en niet langer geconditioneerde goddelijke Zelf. Zoals je nog was toen je in je wiegje lag. Zei Jezus niet dat wij weer zouden moeten worden als kinderen? Volgens mij bedoelde hij hiermee dat wij elke conditionering die wij ons eigen hebben gemaakt mogen loslaten. Het jezelf wegcijferen voor je partner en kinderen, het op je tenen lopen voor je ouders, het jezelf willen bewijzen aan je werkgever, het je niet goed genoeg voelen voor je vrienden, al je minderwaardigheidsgevoelens, de talloze schuldgevoelens over wat je allemaal verkeerd zou hebben gedaan.

Je mag alles, maar dan ook alles loslaten! Jij bent het pure, voor eeuwig onschuldig gebleven goddelijke Zelf! Jouw fouten worden jou niet, nooit(!) aangerekend. Je móést ze maken om ervan te kunnen leren!

Ik ben nu pas zover dat ik kan zeggen: ik zeg ‘ja’ tegen alles in mezelf en tegen al mijn ervaringen, ik geef alles over aan mijn goddelijk Zelf, omdat ik het nu pas echt wil. Het vereist intentie en wilskracht. En veel ervaring dat acceptatie, overgave en loslaten betere resultaten opleveren dan strijd, verzet, weerstand en krampachtig vasthouden.

Maar dan nog … moet ik het elke keer opnieuw bevestigen voor mezelf, het loslaten van de controle… dat ik het echt wil. Het pad naar bevrijding kost inspanning en moeite. Maar voor wie dat nu nog niet kan: er komt een dag dat je het wel kunt en wilt. Dat gaat helemaal vanzelf, als je de spelletjes van het ego en het drama gaat doorzien en ervaart dat je er alleen maar ellende en narigheid van ondervindt. Als je het gedoe met je innerlijke verzet helemaal zat bent.

Niet getreurd: elke keer dat je nu al hulp inroept van je goddelijke Zelf/het Universum, je gedachten overgeeft en loslaat, word je geholpen. Dat smaakt vanzelf naar meer. Op den duur krijg je steeds meer positieve ervaringen. En dat maakt dat je vanzelf gaat verlangen naar een einde aan je innerlijke verzet en weerstand.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final