Judas (TV Series 2019–2022)


 Judas is een Nederlandse serie van 11 afleveringen (seizoen 1 en 2 samen). Het vertelt het verhaal van een Nederlandse crimineel en zijn gezin. De serie is gebaseerd op het boek van Astrid Holleeder, de zus van Willem. Het is een verhaal over de Amsterdamse criminele onderwereld en over de gevolgen voor de familie van Willem.

Na eerst het eeste deel van het boek gelezen te hebben, nu tijd voor de serie. En ik moet zeggen een krachtige serie. Veel passages die ook in het boek voorkomen dus herkenbaar. Net als het boek kent de serie twee verhaallijnen. Het eerste speelt zich af in het heden, met het afluisteren en kluisverklaringen van Astrid Holleerder. Daarnaast gaan we via flashbacks terug in de tijd, en jonge familie Holleerder, de Heinekenontvoering, de aanslagen op Cor van Hout en ga zo maar door. Op deze manier wordt er een compleet plaatje gevormd van Wim Holleerder, Astrid en de rest van de familie. De rol van Astrid wordt sterk neer gezet, prima rol van Rifka Lodeizen. De rol van Holleerder wordt ook prima neer gezet door Gijs Naber, terecht dat hij bekroond werd met het Gouden Kalf voor ‘Beste acteur in televisiedrama’. Verder sprong de rol van Peter R. de Vries in het ook. Personage gespeeld door Ronald Top. Het leek niet echt op de Vries, maar zijn stem was wel gelijk aan die van de Vries. Minpuntjes? Ja het was niet altijd even goed te verstaan, dat plat Amsterdams, dat is voor de niet Amsterdammer dan moeilijk te volgen. Maar snap de makers wel, men wil het zo realistisch mogelijk maken, dus hebben wij op Videoland de ondertiteling aangezet ook omdat mijn dochter moet luisteren met een gehoorapparaat zodat ze mee kon lezen.
Plus tussen door even de serie stil moeten zetten om het uit te leggen wat er gebeurde omdat seizoen 1 behoorlijke sprongen door de tijd maakte. Seizoen 2 was minder verwarrend voor mijn dochter, dus ik kon ook goed doorkijken,
Ik persoonlijk vond de serie echt goed, mijn dochter ook maar verwarrend maar door mijn uitleg wel te begrijpen.
Ik ben niet echt van de Nederlandse series , maar deze kan ik wel heel erg waarderen.
Samen met mijn kind genoten van de serie....fijne momenten...voor ons.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final