Poffert, en het wordt gegeten in de provincie Groningen.

Wat heb ik nodig?
500 gr zelfrijzend bakmeel
500 ml melk
3 eieren
zout
rozijnen, krenten, stukjes appel
boter, gesmolten om eroverheen te gieten en om in te vetten
eventueel paneermeel
Hoe maak ik Poffert?
krenten en/of rozijnen eerst even wellen in warm water,vet de poffertpan (te koop in speciaalzaak maar poffert kan ook in een tulbandvorm) in met boter, strooi er eventueel wat paneermeel in
doe zelfrijzend bakmeel in de beslagkom, voeg de melk, eieren en zout toe (en de eventuele rozijnen/krenten en stukjes fruit), mix het beslag 3 minuten op de hoogste stand (met deeghaken)
giet het beslag in de poffertpan,doe het deksel op de poffertvorm
verwarm een grote pan met heet water, tot het kookt
zet de pofferttrommel in de pan met heet water, het water komt tot twee vingers onder het deksel, zet het vuur laag, bak de poffert in 2 uur gaar
Kan ook in de oven met de tulbandvorm, oven op 180C, 1 uur onderin de oven
prik in de poffert, als het mes er schoon uit komt, is de poffert gaar.
Snij de poffert in plakken, lekker met gesmolten boter erover met suiker of stroop. Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final