Salie


Salie
Wat kun je o.a met een overdosis aan salie?
Ik maak er vaak limonade van of een hoestsiroop.
Vandaag maak ik
Uiensoep met Salie (zonder kaas)
100 g boter
1 kg uien, liefst verschillende soorten
gepeld, gehalveerd en heel dun gesneden
1 el. bloem
750 cc boulion naar keuze
75 ml droge witte wijn
2 de. brandewijn
VOOR DE CROUTONS
1 baguette van gisteren
1 teen knoflook
50 g gesmolten boter of olie
Handje salie en nog een handje voor garnering
Zo maak je het!
Smelt 40 g van de boter in de pan, doe de uien erbij en laat ze met het deksel op de pan ca 45 min zweten, op zeer lage temperatuur terwijl je af en toe roert. Voeg de laatste 15 minuten de salie toe.
Naarmate de tijd vordert worden de uien steeds zoeter en sommige worden ook wat zwart. Roer ze steeds los, ze geven extra smaak en lossen straks op in de bouillon.
Maak intussen de croutons. Verhit de oven tot 200°C. Snij de baguette in plakken van tussen 1½ en 2 cm dik. Smeer ze in met de knoflook. Leg de plakken op een met bakpapier beklede bakplaat en verdeel de gesmolten boter erover. Bak ze in ca 20 min goudbruin en knapperig.
Smelt in een klein pannetje de resterende boter, doe de bloem erbij en maak een roux. Voeg er twee soeplepels van de hete bouillon aan toe en roer met een garde tot het mengsel wat dikker is. Schenk het in de pan met de bouillon.
Voeg zodra de uien klaar zijn de wijn toe en laat hem inkoken, schenk de bouillon bij de uien en laat de soep nog 15 min zachtjes bubbelen.
Roer de cognac door de soep Schenk de soep in de terrine of de kommen, voeg de croutons erbij
Als garnering kun je nog wat salieblaadjes frituren in een laagje olie.
Die gaan ook op de soep en krijgen een bijzondere knapperige textuur en smaak.
Daarbij heb ik van mijn zelf gefermenteerde knoflook “zwart goud” gemaakt.
De knoflook heeft 1,5 maand in een warme komposthoop gelegen in een vacuumzakje.
Zwart goud want de prijs van een bolletje zwartgefermenteerde knoflook krijgt dan ineens een prijs tussen de 3,50 en 5 euro per bol.
De smaak veranderd naar zoet en heeft een heel bijzondere smaak.
Heerlijk om op de croutonsmee in te smeren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final