Wanneer alles goed gaat

 Wanneer alles goed gaat, houden de mensen zich enkel bezig met hun zaken, hun belangen en hun genoegens.

Maar wanneer zij zorgen of verdriet hebben, denken zij plots aan God en vragen zij zich af waarom Hij hen niet komt helpen.

Zij zouden willen dat Hij zich realiseert dat daar ergens een arme drommel is die lijdt, en dat Hij zich komt aanbieden om hem te troosten en uit de ellende te halen.
Vanzelfsprekend heeft God niets anders te doen...
Ik wil niet zeggen dat Hij ons niet helpt, toch wel, maar wij zijn het die niet weten hoe wij zijn hulp kunnen ontvangen.
Neem het voorbeeld van de zon.
De zon is zeer machtig, zij doet alle planeten draaien, zij voert hen mee en schenkt hun het leven, maar ondanks al haar macht kan zij niet in je kamer schijnen als je het gordijn niet opent.
Je laat de gordijnen dicht en je zegt: "Kom binnen, lieve zon, ik nodig je uit."
En de zon antwoordt: "Maar ik kan niet.
- Waarom? - Open toch eerst het gordijn dat je hebt dichtgetrokken."
Ja, het gaat enkel om een eenvoudig gordijn.
Wie het begrepen heeft, zal het gordijn openen, de zon komt binnen en het licht zal hem overspoelen.
De zon is een symbool van God.
Natuurlijk is God almachtig, Hij doet heel het universum bewegen, maar als het erop aan komt een gordijn open te trekken, staat hij machteloos; dat is onze taak, zodat Hij kan binnenkomen en ons helpen.



Omraam MikhaĆ«l AĆÆvanhov

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final