BENTO VAN JEZUS DAMMEN (1901-1948)


BENTO VAN JEZUS DAMMEN (1901-1948)
De verjaardag van Bento de Jesus Caraça (BJC), geboren in 1901 op Rua dos Fidalgos, in Vila Viçosa, in een afhankelijkheid van het klooster van Chagas, waar de Casa de Bragança enkele van haar dienaren onderhould.
Zoon van João Antonio Caraça en Domingas da Conceição Espadinha, landarbeiders, herinneringen aan het harde landelijke dagelijks leven waren doorslaggevend in het definiëren van zijn karakter.
Belangrijk figuur in de Portugese cultuur van de twintigste eeuw, Bento de Jesus Caraça voerde acties van grote betekenis op verschillende gebieden uit, terwijl hij leraar, wiskundige, essayist, verspreider, docent en visionair van een nieuwe wereld was.
Hij stierf jong in Lissabon, op 27 juni 1948, op 47-jarige leeftijd, een slachtoffer van hartziekten, maar hij is onvermijdelijk een van de meest opmerkelijke Calipolitaanse persoonlijkheden.
Citaten van BJC:
"Als ik niet bang ben voor fouten, is dat omdat ik altijd klaar ben om het recht te zetten"
"Laat ons vrije mensen zijn en vrije mensen creëren, binnen het mooiste en nobelste concept van vrijheid"

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final