Mandala Dagkaart


 We bewegen richting het einde van een periode waarop de focus voornamelijk lag op financiën en relaties en als je op dit moment moe of ziek bent, of op een andere manier gedwongen of gekozen tot stilstand bent gekomen is dat omdat je tijd nodig hebt om de lessen en groei te integreren. Neem voldoende rust, drink water en wees geduldig met jezelf. Als uitgewerkte emoties zich aandienen, sit with it. Probeer niet te zorgen dat ze weggaan, probeer ze niet weg te redeneren, geef er geen nieuwe lading aan met verhalen of verklaringen, laat ze simpelweg door je heen bewegen


Voor diegenen van ons die niet (altijd) in liefdevolle harmonie zijn opgegroeid bij emotioneel gezonde en beschikbare ouders, is het soms lastig om voor ogen te krijgen hoe een gezonde en liefdevolle (liefdes)relatie eruit ziet. Zeker als je mishandeld of verwaarloosd bent, kan het lang duren voordat je inziet dat je deze zaken bent gaan verwarren met liefde en zul je wellicht in moeizame en turbulente relaties terecht komen voordat je wakker wordt met het idee dat het zo niet klopt. En juist als je leven getekend is door liefdeloze ervaringen, kan het verlangen naar een liefdevolle ervaring in een gelijkwaardig parterschap groot zijn, maar weet je soms niet waar te beginnen omdat, zeker in het begin van je reis naar bewustwording, je blik nog zo vertroebeld kan zijn.
Hoe dan ook, ergens ben je het pad van bewustwording op gegaan. En voor sommigen van ons, die op flinke achterstand zijn begonnen, is het een lange en moeizame reis (geweest) naar een gezond zelfbeeld, eigenliefde en het vermogen gezonde relaties en werkelijke verbinding aan te gaan. Vergeet niet als je moeilijke stukken aankijkt (vaak het moeilijkst als je je eigen aandeel in pijnlijke situaties aan moet kijken) om met zachte ogen en mededogen naar jezelf te kijken, en je overlevingsdeel te omarmen en te bedanken dat het deed wat het moest doen om je veilig te houden. In een tijd waar we niks meer kunnen uitsluiten aanvaarden we ook de minder mooie kanten en keuzes en gedragingen als deel van onszelf, want alles wat we afwijzen krijgt macht over ons.
Ik wilde hier een aantal vragen plaatsen die je kunt inzetten om je te helpen zicht te krijgen op hoe gezond je in relaties staat, hoe (emotioneel) volwassen bent en in welke mate je al bewustzijnsgroei hebt doorgemaakt op het gebied van relaties. Zorg alsjeblieft ook hier dat je met zachte ogen en zonder oordeel op jezelf kijkt, en zie het als kans om te bepalen waar je nog kunt groeien en helen, en niet als uitnodiging om jezelf af te fakkelen.
Ben ik me er van bewust wat mijn kernwonden zijn, en dat als ik me daar niet bewust van ben, ik mijn kernwonden onbewust op mijn relaties zal projecteren? Begrijp ik hoe de relatie van mijn ouders, en hun relatie met mij, de blauwdruk vormen van hoe ik in relaties sta totdat ik bewustzijnswerk hieromtrent heb gedaan?
Heb ik helder voor ogen wat liefde is? Is het de liefde, zoals ik diep van binnen weet dat liefde er uit ziet, of zit er nog verwarring op vanuit mijn opvoeding of maatschappelijke conditionering?
Ken ik mijn behoeften en weet ik wat ik nodig heb om vervuld, gezond en in balans te zijn? Neem ik in de eerste plaats verantwoordelijkheid voor het vervullen van mijn eigen behoeften en kan ik eerlijk, helder en transparant zijn over wat ik van de ander verlang/nodig heb? Heb ik voor mijzelf helder wat ik wel en niet te geven heb, en kan ik ook daar transparant over zijn, en kan ik de verantwoordelijkheid voor het welzijn van de ander, in de eerste plaats bij de ander laten?
Begrijp ik dat voor het plaatsvinden van een relatie, ik zowel het vermogen als te geven, als het vermogen om te ontvangen nodig heb?
Weet ik wanneer ik een werkelijke connectie met iemand voel, en wanneer er een band gevormd wordt vanuit verwarring en elkaar aanvullend trauma?
Kan ik kiezen voor een gezonde en veilige partner en zo niet, waarom niet?
Weet ik hoe relaties naar mijzelf terugspiegelen wat ik over mijzelf moet weten, en kan ik dat gebruiken zoals het bedoeld is, om mijn eigen processen aan te gaan?
Is angst of vertrouwen mijn drijfveer voor het aangaan van relaties?
Heb ik gezonde grenzen, en de communicatieve vaardigheden om deze helder te stellen richting de ander? Zou ik bereid en in staat zijn een relatie te beëindigen als er (structureel) over mijn grenzen wordt gegaan?
Ben ik oké zonder een ander, zodat het verbinden met een ander een geschenk is en geen noodzaak of overlevingspatroon?
Heb ik het vermogen me werkelijk met een ander te verbinden? Ben ik met mezelf verbonden? Kan ik me met de ander verbinden zonder mezelf te verlaten? Kan ik me kwetsbaar opstellen en de ander werkelijk toelaten?
Ben ik me ervan bewust hoe mijn eigen hechtingsstijl invloed heeft op hoe ik in relaties sta?
Ken ik mijn eigen krachten en valkuilen en accepteer ik mezelf onvoorwaardelijk? Kan ik een ander ook accepteren met al het moois én minder moois? En durf ik te verwachten dat de ander mij ook onvoorwaardelijk accepteert, in die zin, dat ik in de basis oké ben?
Zie ik relaties als iets wat gelijkwaardig en volwaardig dient te zijn, waarbij er in liefde en zonder drama het beste in elkaar naar boven wordt gehaald en waar we samen in liefde groeien?
Ga ik relaties aan om iets te 'halen' of snap ik een gezonde wisselwerking van geven en ontvangen?
Vertrouw ik erop dat als ik mijn deel aan innerlijk werk doe en blijf doen, er op de juiste tijd de juiste persoon zal verschijnen? Begrijp ik dat de relatie die ik heb, degene is die ik nodig heb? Dat relaties die onze kernwonden triggeren, dat doen zodat we gaan helen, en dat andere relaties juist om de gezamenlijke groei gaan? Weet ik dat datgene wat voor mij bedoeld is, in helderheid komt en niet in verwarring?
Ken ik mijn eigen kernwaarden en weet ik wie ik ben en waar ik voor sta, los van de ander? Heb ik een gezond gevoel van identiteit en zelfbewustzijn los van de ander, of moet ik me voor mijn zelfgevoel voortdurend aan de ander spiegelen?
Weet ik waar ik wat betreft emotionele, mentale, seksuele en spirituele volwassenheid sta en kan ik inschatten of de ander mij ongeveer op dit niveau matcht? Als ik de intentie heb om te blijven groeien, wil ik dan een partner die ook wil blijven groeien?
Uiteraard zijn er nog een boel goede vragen te stellen maar als merkt dat je je bewustzijn rondom hoe jijzelf in relaties staat wilt vergroten, heb je hier vast een mooi begin.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final