Versailles (TV Series 2015–2018)


We verwachten geen historische nauwkeurigheid van een serie met Franse royalty's. We verwachten eerder weelde, veel actie en intriges, met een behoorlijke hoeveelheid seks en decadentie. Welnu, Versailles heeft dat in overvloed, en omdat ik niet veel weet over het Frankrijk van die periode, neem ik veel ervan met een korreltje zout, maar ik denk dat dit echt goede televisie is.

De plot kronkelt soms een beetje, en natuurlijk was Lodewijk aan het bouwen aan zijn natie, en soms lijkt Versailles belangrijker dan zijn land, maar natuurlijk vertegenwoordigt het Frankrijk en alles wat we er op de beste manier mee associëren, zelfs vandaag nog.

Naast het opbouwen van een natie, had Louis te maken met een lastige groep edellieden die al hun tijd leken te besteden aan samenzweringen tegen hem en het vermoorden van mensen aan wie hij gehecht was. Geen wonder dat de arme Fransen uiteindelijk van hun royalty's afkwamen, het moet erg lastig hebben geleken voor degenen wier leven moeilijker en minder belangrijk was.

Het is geweldige televisie en ik denk dat de scenarioschrijvers echt de eer kunnen opstrijken voor het bouwen van een serie waarin Louis leden van zijn hofhouding (en zelfs zijn eigen familie) met vaardigheid en zelfvertrouwen tegen elkaar uitspeelt. Hij was duidelijk geboren om koning te worden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final