Socrates


In het oude Griekenland had Socrates een grote reputatie van wijsheid. Op een dag kwam iemand de grote filosoof zoeken en zei tegen hem:
- Weet je wat ik net hoorde over je vriend?
- Een ogenblik, antwoordde Socrates. Voordat je het me vertelt, wil ik je de drie zeven testen.
- De drie zeven?
- Ja, vervolgde Socrates. Voordat je iets over de anderen vertelt, is het goed om de tijd te nemen om te filteren wat je bedoelt. Ik noem het de test van de drie zeven.
De eerste zeef is de WAARHEID. Heb je gecontroleerd of wat je me gaat vertellen waar is?
- Nee, ik heb het net gehoord.
- Erg goed! Je weet dus niet of het waar is. We gaan verder met de tweede zeef, die van VRIENDELIJKHEID. Wat wil je me vertellen over mijn vriend, is dat goed?
- Oh nee! Integendeel.
- Dus, vroeg Socrates, je wilt me ​​slechte dingen over hem vertellen en je weet niet eens zeker of ze waar zijn? Misschien lukt het je nog om de test van de derde zeef, die van UTILITY, te doorstaan. Is het nuttig dat ik weet wat je me gaat vertellen over deze vriend?
- Nee echt.
- Dus, concludeerde Socrates, wat je me ging vertellen is noch waar, noch goed, noch nuttig. Waarom wilde je me dit dan vertellen?
"Roddelen is een slechte zaak. In het begin lijkt het misschien plezierig en leuk, maar uiteindelijk vervult het ons hart met bitterheid en vergiftigt het ons ook!"
- Paus Franciscus

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final