Sleepy Hollow (TV Series 2013–2017)


De televisieserie Sleepy Hollow is heel losjes gebaseerd op een kort verhaal van de Amerikaanse auteur Washington Irving. 'The Legend of Sleepy Hollow', voor het eerst gepubliceerd in 1820, is het verhaal van Ichabod Crane - een onderwijzeres die tevergeefs concurreert met Abraham Van Brunt om de hand van Katrina, de dochter van een rijke boer. Op de avond van zijn afwijzing door het meisje wordt hij achtervolgd door een ruiter zonder hoofd en wordt hij nooit meer gezien. Dit laat Abraham (van wie later wordt gesuggereerd dat hij de ruiter was) over om met Katrina te trouwen.

Het verhaal is vele malen aangepast aan het scherm, maar met zeer weinig succes. Verreweg de beste is de versie uit 1999 van regisseur Tim Burton - Sleepy Hollow, met Johnny Depp en Christina Ricci.

Dat gezegd hebbende, keek ik er naar uit om te zien in welke richting deze show zou gaan nadat ik er een paar maanden geleden voor het eerst over had gelezen. Ik verwachtte niet al te veel, maar ik ben altijd al een sukkel geweest voor een nieuwe sci-fi of bovennatuurlijke show.

Zoals het geval is met de meeste verfilmingen van het verhaal van Irving, is de enige gelijkenis met het origineel dat het zich afspeelt in de fictieve stad Sleepy Hollow en dat sommige personages dezelfde namen hebben. Zoals ik al eerder zei, zeer losjes gebaseerd.

Zonder al te veel weg te geven, staan ​​Crane en de Ruiter tegelijkertijd op uit hun afzonderlijke graven, zo'n 250 jaar nadat ze elkaar in de strijd hebben gedood. De Ruiter (zoals vrij standaard is) zit hem achterna, en het is aan Crane om hem tegen te houden. De kicker hierin is dat de ruiter eigenlijk een van de bijbelse ruiters (dood) is, en als hij zijn hoofd terugkrijgt, zal dit op de een of andere manier het begin van de apocalyps in gang zetten.

Uiteraard begint de Ruiter direct na zijn opstanding met het onthoofden van mensen en wordt Crane gearresteerd op verdenking van de moorden. Na zijn arrestatie ontmoet hij agent Abbie Mills (die er getuige van was dat de Ruiter haar partner vermoordde), en beseffend dat Crane belangrijk is, gaat hij in tegen de bevelen van haar superieur en werkt hij samen met hem om de Ruiter te stoppen.

Ik moet zeggen dat ik na het bekijken van de piloot behoorlijk onder de indruk ben. Hoewel het misschien een beetje vergezocht is, is het uitgangspunt van het verhaal interessant en staat het open voor vele mogelijkheden verderop in het traject. De productiewaarden waren hoog. Het script leek behoorlijk solide en het acteerwerk en de interactie tussen de acteurs was verrassend goed gezien het nog maar de eerste aflevering is. Vooral Tom Mison heeft uitstekend werk geleverd als Ichabod Crane.

Sleepy Hollow is zeker veelbelovend, en als je een fan bent van shows als Supernatural, Grimm, Once Upon a Time en dergelijke, raad ik je ten zeerste aan om het eens te proberen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final