Victoria in Dover (1954 film)


Engeland, de 19e eeuw. De jonge Victoria wordt gekroond tot koningin van Engeland. Ze wil haar best doen om haar land te helpen bloeien. De familie en haar vertrouwde adviseur, Lord Melbourne, plannen echter een huwelijk voor haar. Ze gaat trouwen met de Duitse prins Albert. Maar Victoria ziet haar toekomst anders en besluit Londen voor een paar dagen te verlaten. Ze gaat naar Parijs. Op weg naar Frankrijk verblijft ze incognito in een kleine taverne in Dover bij een barones. Daar ontmoet ze toevallig een knappe man en wordt ze tot over haar oren verliefd. Later blijkt echter onder zeer vreemde omstandigheden dat de knappe man prins Albert zelf is..

Ernst Marischka, een van de meest gerespecteerde Oostenrijkse regisseurs van die tijd, maakte films vol prachtige scènes, delicate liefde en met respect voor alles wat kostbaar is in het leven.

Als mensen tegenwoordig over hem horen, associëren ze de naam Marischka met de SISSI-trilogie (1955,1956,1957). Hij maakte echter nog andere uitstekende films zoals DAS DREIMADERLHAUS (1958), EMBEZZLED HEAVEN (1958) en zeker deze, MADCHENJAHRE EINER KONIGIN, die de jonge jaren van koningin Victoria laat zien. Hoewel het een iets ander thema behandelt dan SISSI-films, zie ik niet veel verschillen tussen deze film en SISSI. Ze lijken opvallend veel op elkaar.

De film is vrijwel identiek. De stijl, de muziek, de fotografie. In feite is de bemanning vrijwel hetzelfde. Anton Profes, Bruno Mondi!

De cast... Romy Schneider is een van de eerste hoofdrollen. Het was een mooie kennismaking met haar rol van Sissi aangezien deze film een ​​jaar voor het eerste deel van de trilogie over de Oostenrijkse keizerin werd gemaakt. Het is ook een film waarin Romy speelt met haar moeder, Magda Schneider. Maar Ernst Marischka was niet de eerste regisseur die Romy castte om met haar moeder te spelen. Romy's debuut, WENN DER WEISSE FLIEDER WIEDER BLUHN (1953) was ook haar optreden met haar moeder. Daarom waren er enkele stemmen dat Romy haar Oostenrijkse carrière begon op basis van de bekendheid van haar moeder. Er zit inderdaad een kern van waarheid in.

Opnieuw toont deze film, net als in SISSI, liefde op heel zachte wijze. Victoria ontmoet prins Albert in een kleine herberg in Dover. Hun sympathie is gebaseerd op pure vervoering in dans en zachte glimlachen. En nu...? Hoe zou het getoond worden? Alleen maar pure fysieke aantrekkingskracht... Maar is dat het enige waar liefde op gebaseerd is?

Ik ben Ernst Marischka dankbaar voor deze films. Ze hadden een ziel en een boodschap. Sommige mensen noemen ze misschien kitscherig, maar ik zal nooit opgeven deze films te bewonderen. Ze zijn INDRUKWEKKEND!!! HELAAS ZEER ONDERWAARDEERD!

Ik mag graag naar Romy Schneider kijken en ook naar haar moeder Magda Schneider.
Ik vond het leuk om de film weer te kijken en vraag me niet hoe vaak ik deze film al gezien heb, want daar ben ik inmiddels de tel mee kwijt geraakt.

Film staat op  Videoland.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final