The Leftovers (TV Series 2014–2017)


Drie jaar na de verdwijning van 2% van de wereldbevolking probeert een groep mensen in een kleine gemeenschap in New York hun leven voort te zetten terwijl ze omgaan met de tragedie van de onverklaarbare aard van de gebeurtenis.

Ik ben aan deze show begonnen vanwege het interessante uitgangspunt (en deels vanwege Damon Lindelof). Ik kijk graag naar films en series met ingewikkelde verhaallijnen. De synopsis van het plot deed me denken dat het een soortgelijk soort show is. Een verhaal over het plotselinge vertrek van 2% van de wereldbevolking; een mysteriedrama. Maar ik besefte al snel dat het niet over The Departed gaat, maar over The Leftovers, zoals de naam doet vermoeden. Het gaat niet om het krijgen van antwoorden op de ‘waarom’s of ‘hoe’s, het gaat om de levens van de mensen die moeten overleven zonder te weten wat er is gebeurd met de mensen van wie ze houden, het verliezen van hun dierbaren, maar zonder enige afsluiting. .

 Het zijn de meeslepende verhalen en het geweldige acteerwerk dat het zo goed maakt. Ja, we krijgen geen bevredigende antwoorden op alle gestelde vragen, veel dingen lijken niet logisch; maar het is niet het soort show waar je logischerwijs over moet muggenziften. Het is een show waarvan de magie moet worden ervaren om volledig te kunnen worden gewaardeerd.

Seizoen 2 was voor mij de beste, vooral het doodgaan van Kevin en dat het hiernamaals een hotel zou zijn.
In seizoen 3 had ik echt zo iets van : pardon de geleerde spreekt Nederlands ?
Plus de verklaring dat de mensen waren verdwenen naar een alternatieve wereld is ook interessant.
Wat me opviel was de muziek keuze in de serie , naar de muziek luisteren en dan wordt ook weer een stukje van de sluier opgetild...

Deze show is een waar meesterwerk. Niet perfect, maar het is de imperfectie die het tot een van de beste dingen maakt die ooit op televisie zijn gebracht.

De serie is te zien bij HBO MAX

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final