Compassie


Hoe denk jij over jezelf? Heb je een zelfoordeel over wie en hoe je zou moeten zijn en komt dit niet overeen met wie je werkelijk bént? Dan kan het zijn dat je te weinig compassie voelt voor jezelf. Dan zou het kunnen dat je vanuit een dwangmatig oordeel jouzelf afkraakt in gedachten. Dingen als: 'Ik ben niet goed genoeg!', 'Ik ben een waardeloos of nutteloos persoon!', 'Ik mag niet zijn wie ik ben, omdat ik dat niet verdien!', kunnen jou maar beneden halen en laten voelen dat je het niet waard bent.

Door met de ogen van compassie naar jezelf te kijken, jezelf te zien als een waardevolle bron van Liefde, geef je jezelf de kracht om te groeien en te ontwikkelen. Je houdt dan van jezelf voor wie je bent en laat jouw oordelen varen, omdat dit zorgt voor een breuk in jouw gevoel van eigenwaarde. Hoe meer je met compassie kunt kijken, naar jezelf en de wereld om jou heen, hoe krachtiger jouw positie wordt. Jouw leven zal er totaal anders uitzien wanneer je van jezelf houdt voor wie je bent.

Let komende week eens op jouw gedachten over jezelf. Wanneer je voelt opkomen dat je negatief gaat denken over jezelf (of anderen), vanuit oordeel, probeer dan jezelf een halt toe te roepen en probeer er met compassie naar te kijken. Ook in situaties die voorvallen, waar je misschien niet eens controle over hebt, kijk hier ook met compassie naar! Het zal je goed doen als je dit voor jezelf doet. Het zal jouw proces positief beïnvloeden en jouw eigenliefde hoog houden. Liefde is zo'n mooie kracht en staat tot ieders beschikking. Als je er maar in gelooft!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final