De kracht van zelfliefde

 De kracht van zelfliefde


Zelfliefde is je aandacht steeds weer terug naar dit moment brengen. Aanwezig zijn en jezelf in iedere emotie die het leven brengt liefhebben. Het is het tegen jezelf zeggen dat het oké is als het niet oké voelt. Het is op zware dagen extra lief voor jezelf zijn. En soms, soms is het jezelf van de bank trekken als je alleen maar hangt en weet dat je dit hanggedrag beter kunt transformeren naar opstaan. Het is zelfliefde om wanneer het leven je tegenslag brengt je beste maatje te zijn en te denken: het komt hoe dan ook goed. Het is het omarmen van pijn zodat er daarna weer een gevoel van vreugde kan zijn. Zelfliefde is iets wat alleen jij jezelf kunt geven en niet je partner of je ouders, je kinderen of je vrienden, je buren of je kat. Zij kunnen dat misschien even maar niet de rest van je leven; het is ook aan jou jezelf liefde te gaan geven.

Onvoorwaardelijk liefhebben

En daarvoor is soms de weg naar binnen nodig mag ik uit ervaring zeggen. Na het verlies van mijn zoontje, zijn liefste oma en mijn ex op 22 juli 2016 ten gevolge van een familiedrama, ben ik mijzelf onvoorwaardelijk gaan liefhebben. Je kunt je vast voorstellen dat er veel pijn, gemis, onbegrip, frustratie is geweest en nog steeds soms is. Toch gaat het nu goed met mij; mijn therapie is zelfliefde en bewustzijn. Wanneer ik verdriet voel omarm ik alles wat daarbij komt kijken en daarna volgt altijd weer vreugde. Ik heb ervaren dat pijn op zich pijn is en doorvoeld kan worden.

Wanneer je jezelf in moeilijke tijden leert op te vangen door jezelf de liefdevolle woorden te geven waar je naar verlangt, de dingen te doen waar jij je goed bij voelt, tijd voor jezelf te nemen, grenzen aan te voelen en geven en meer moois en fijns wat zelfliefde dan betekent; dan blijkt het leven nog prachtig mooi.

Jouw tempel waar je ziel in leeft

Het kan zijn dat je burn-out klachten hebt, een vervelende collega op je werk hebt of een irritante baas, een onmogelijke relatie, sombere gevoelens, een dierbare hebt verloren of om een andere reden pijn of ongenoegen ervaart. Zelfliefde kan ook jou steun bieden; altijd en overal op de wereld kun je ervoor kiezen om in welke omstandigheden ook lief te zijn voor jezelf. Je kunt jezelf ten alle tijden woorden van moed, kracht, vertrouwen, zekerheid, en acceptatie geven. En voelen; je kunt voelen wat er te voelen is zonder het te bestempelen met goed of fout. Even de tijd nemen om in je lijf te zijn; jouw tempel waar die mooie ziel in leeft. Want met niemand minder dan onszelf moeten we de rest van ons leven door een deur.

Wij zijn allemaal een

Met jezelf ga je het tot je laatste adem doen; adem maar door en het liefst tot diep in je buik. Ontspan, geef jezelf tijd en ruimte, leer lief te denken alsof je leven ervan afhangt want dat doet het, geef jezelf wat je nodig hebt om gelukkig te zijn. Want als jij jezelf ruimte geeft en daardoor helderheid vindt, kun je dit ook aan anderen geven. Met een volle tank kun je veel meer dan met een lege tank, ook voor anderen. Zelfliefde is dus ook liefde voor anderen. Zeker in het straatje van: wij zijn allemaal een. Dat is een mooi idee en ik geloof dat echter het begint bij jou.

Geef jezelf elke dag een momentje; en begin dan met de gedachte: hoe kan ik mijzelf nu gelukkig maken? Dat momentje kan vervolgens betekenen dat je even ontspant maar ook heel veel anders. Misschien maak jij wel een wereldreis, of doe je juist even helemaal niks. Met jezelf zijn; en dan nog liefdevol ook, dat is echt een cadeau voor het leven. Ik kan het niet maar zou het toch de hele wereld zo graag geven. Want als we allemaal wat van onszelf houden; kun je je voorstellen hoe lief we dan voor elkaar kunnen zijn. Zelfliefde is het begin van een liefdevolle wereld en niemand minder dan jij verdient het meer dan wie dan ook.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final