Sleedoorn

Sleedoorn - Ik help je om een moeilijke tijd door te komen
Ze is een prachtige verschijning deze tijd van het jaar. Met haar spierwitte bloemetjes die schitteren op donkerbruin, bijna zwart hout.
De sleedoorn is een klassieke haagplant. Met haar warrige takken die bedekt zijn met lange scherpe naalden vormt ze een ondoordringbare haag, die vee binnen houdt en het kwaad buiten.
Ze groeit vaak zij aan zij met meidoorn en hazelaar, maar waar deze twee graag staan te schitteren, houdt Sleedoorn zich doorgaans afzijdig. Ze is afstandelijk en onbenaderbaar. Heeft geen boodschap aan vleiende woorden en zal snel prikken om met rust gelaten te worden.
Toch heeft ze een klein hartje. Vooral voor diegene die een moeilijke tijd door gaan, maar zich dapper staande proberen te houden. Voor deze mensen kruipt ze even uit haar stekelige zelf om ze toe te fluisteren;
‘Zet door, ik weet dat je het kunt. Net als mijn bloemen het eerste voedsel brengen voor de insecten na de winter, zo zal een kopje thee van mijn bloesems je helpen om vol te houden. Betere tijden zullen komen, beloofd’.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final