Hoe stel je een goede tarotvraag?

 

Hoe stel je een goede tarotvraag?

Het stellen van een goede tarotvraag is echt niet moeilijk. De manier waarop je een tarot vraag stelt is echter wel belangrijk. Persoonlijk zie ik niets in ja/nee vragen, omdat ze maar weinig inzicht bieden in het probleem waar de vraag over gaat.

WELK TYPE TAROTVRAAG GEEFT HET MEESTE INZICHT?

Open vragen die beginnen met “hoe”, “wat” of “waarom” geven vaak het meeste inzicht, omdat je dan met de tarotkaarten duidelijker het probleem in beeld kunt krijgen. Daardoor kun je in het tarotconsult meer inzichten geven als de tarotvraag helder en duidelijk gesteld is. Wat zijn de do’s en don’t voor het stellen van een goede tarotvraag?

SAMENGESTELDE TAROTVRAGEN

Stel geen samengestelde tarot vragen die bijvoorbeeld gaan over meerdere onderwerpen of waarin twee vragen in Ć©Ć©n vraag zijn samengevoegd.
Daarvoor kun je beter twee of meerdere afzonderlijke vragen stellen.

HOE KUN JE EEN TAROTVRAAG VAN JE TAROT CLIƋNT OMBUIGEN?

Laten we eens kijken naar het soort tarotvragen die in een tarotconsult heel vaak gesteld worden en hoe we die vragen om kunnen buigen.
Heel veel vragen in een tarotconsult gaan over relaties of werk.
We gaan in dit voorbeeld uit van een relatievraag.

RELATIEVRAGEN IN EEN TAROTCONSULT: WAAR MOET EEN GOEDE TAROTVRAAG AAN VOLDOEN?

Als jouw cliĆ«nt de volgende tarotvraag stelt: “Moet ik in deze relatie blijven?”, dan is dit een ja/nee vraag en die zien we liever niet, omdat ze maar weinig inzicht geven in wat er werkelijk aan de hand is in de relatie waar het om gaat.
De kunst is dan om de vraag erachter te zien, want iemand die twijfelt, weet nog niet zeker of het de beste keuze is om de relatie te verbreken.
Dan kun je deze vraag ombuigen naar verschillende andere vragen:
– Hoe kan ik deze relatie ombuigen naar een gelukkige relatie?
– Wat zie ik als het probleem in deze relatie?
– Wat kan ik zelf doen om gelukkiger te zijn in onze relatie?
– Wat moet er veranderen om een succes te maken van onze relatie?
– Wat kan ik zelf bijdragen om deze relatie te laten slagen?
– Welk deel van mijn eigen bijdrage aan deze relatie zie ik niet duidelijk?
– Wat is er voor nodig om weer gelukkig te zijn in deze relatie?
– Op welke manier ben ik zelf veranderd in de loop van deze relatie?
Goede tarotvraag stellen
Dit zijn maar een paar voorbeelden van tarotvragen die je kunt stellen, waarmee je met de tarotkaarten heel veel inzichten kunt geven over de relatie in kwestie.
Inzichten over hoe de cliƫnt (of jijzelf als je voor jezelf tarotkaarten legt) over zichzelf denkt, weerspiegelen vaak wat er volgens de cliƫnt aan de hand is in de relatie.
Maar met het ombuigen van die eerste initiƫle vraag ben je er dan nog niet.
Als je vraagt aan de cliĆ«nt waarom hij of zij niet meer gelukkig is in de relatie, dan krijg je vaak een antwoord dat gebaseerd is op wat de partner in de relatie ‘fout’ doet.

HET PROJECTIEMECHANISME IN EEN TAROTCONSULT

In iedere relatie fungeert de partner als een spiegel voor het projectiemechanisme. Als jij je partner kwalijk neemt dat hij of zij ongevoelig is, ben je daarover dan al een gesprek begonnen? Want vaak zien wij van onszelf niet wat ons eigen aandeel in een gevoelig punt in de relatie kan zijn. In een gesprek kan de partner dat heel goed duidelijk maken, mits er geen beschuldigende toon is.
Als tarotist ben jij geen therapeut, maar heb je waarschijnlijk al wel ervaring met dit soort tarotvragen en de bijbehorende problematiek. Daarover kan de cliƫnt natuurlijk in het tarotconsult een aparte tarotvraag stellen, waarbij je waardevolle inzichten kunt geven.

ETHIEK EN DE TAROTVRAAG

Tarotvragen die ik zelf niet beantwoord en ook niet met tarotcursisten behandel, zijn bijvoorbeeld vragen die gaan over mensen die niet bij het tarotconsult aanwezig zijn. Vragen over gezondheid, zwangerschappen of andere medische onderwerpen zijn voor mij ook een terrein waarop ik me niet begeef.
Ook juridische tarotvragen of vragen over financiƫle adviezen behoren tot de onderwerpen waar ik geen uitspraken over doe.
Ethiek in de tarotpraktijk is voor mij, maar ook voor mijn cliƫnten en cursisten, van groot belang.

CONCLUSIE

Er zijn nog steeds mensen die denken dat tarotisten waarzeggers of medium zijn en die combinatie is natuurlijk mogelijk, maar zelf geef ik de voorkeur aan het geven van inzichten in belangrijke momenten en situaties in het leven, waar veel van ons mee te maken krijgen. En die inzichten kun je pas geven als er op de goede manier tarotvragen worden gesteld, die uitnodigen tot het geven en ontvangen van inzichten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final