LEF

Lef hebben is moed hebben. En het woord moed - in het Engels en in het Frans courage - komt van het Latijnse woord: cor, dat hart betekent. Lef hebben, moedig zijn, kun je dus omschrijven als leven volgens je hart.
Luister jij naar je hart? Wat zegt het je? En doe je wat je hart je ingeeft?
Intens leven vraagt :
• lef om kleur te bekennen
• om jezelf te zijn
• IK mag er zijn… JIJ mag er zijn. Helemaal.
• Maar dat voelen we niet altijd even sterk en soms komen er onzekerheden en twijfels om de hoek kijken:
• Willen mensen wel horen wat je te zeggen hebt? Is wat je voelt en denkt wel waardevol? Wie kent deze vragen niet? Ik in ieder geval wel!
• Levenskunst is de kunst om jouw eigen, authentieke leven te leven. Je stem te laten horen.
Dit vraagt om vertrouwen, vaardigheden en lef.
Het leven vraagt lef :
• Lef om ja te zeggen en ook nee...als jij dat nodig vindt
• Lef om te rennen en ook om stil te staan...telkens weer
• Lef om te kussen en ook om van je af te slaan... na rijp beraad
• Lef om lief te hebben en ook om onverschillig te laten...dat kan
• Lef om samen te zijn en ook om alleen te zijn... met jezelf
• Lef om te helpen en ook om geholpen te willen worden...met raad en daad
• Lef om te praten en ook om te luisteren... naar jezelf en anderen
• Lef om sterk te zijn en ook zwak...op z’n tijd
• Lef om kind te zijn en ook volwassen...een man, een vrouw
• Lef om jou te zijn, daarmee beken je kleur
• Lef om te leven zoals alleen jij dat kan
• Lef hebben om jezelf te zijn.
Gelukkig heb ik een voorraadje van deze moed in mijn hart verzameld. Ik wens jou hetzelfde toe. Laat je zien. Laat je horen. Leef!! Leef raakbaar en benaderbaar.
Ik wil me graag laten raken door het leven om me heen; er contact mee maken zoveel als ik kan. Er een verbinding mee aangaan. En dat kan, als ik zelf raakbaar ben, sensibel, open… als ik er ben in volle glorie. Met alle zekerheden en onzekerheden. In geuren en kleuren.
We hoeven hiervoor geen pasklare antwoorden te hebben, geen heldere visie, we mogen leven met onze vragen. We mogen stamelen, het niet goed weten, twijfelen, tasten, hopen, onderzoeken…en natuurlijk mogen we ook stralen en uitdelen van onze schatten. Dat alles mag en kan. Dat hoort volgens mij bij intens leven.
Ik wens je dit van harte toe voor de komende tijd: een raakbaar en liefdevol leven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final