VRIJHEID – 5 APRIL

Ik loop

Op mijn dagelijkse wandeling

Door de Jordaanse straatjes

En over de Prinsengracht

Weer naar huis terug

Over het water

Zie ik het Anne Frank huis

De gesloten Westerkerk

Mijn ogen blijven aan

Het Anne Frank huis hangen

Met hoeveel hunkering

En verlangen

Heeft zij in de avond

Uit het raam gekeken

Stiekem,soms heel even

Want gezien worden

Zo wist zij, zo wisten allen

Daar boven in het Achterhuis

Dat kost ons het leven

 

Hoe hebben ze het kunnen verdragen

Zo opgesloten te zijn in dat Achterhuis

Meer dan 750 dagen

 

Het is zoals we weten

Slecht met hen afgelopen

Het duister speelde onder

Één hoedje met het kwaad

De uitkomst was verraad

Ze hebben het met de dood

Moeten bekopen…

 

En dan wij in deze tijd

In deze tijd van corona dagen

We moeten ons plotseling

Heel anders gedragen

Wij weten

Beperkt naar buiten mogend

Al niet wat te beginnen

Opgesloten in onze huizen

Met onze gezinnen

We hebben vele,vele vragen

En één daarvan is…

Hoelang gaat het duren

Zeker weten

Geen 750 dagen

 

Wij bezitten de rijkdom

Van in vrijheid te mogen leven.

Dat is een groot goed

Dat was Anne Frank

En miljoenen anderen

Niet gegeven.

 

Tonny Biesterveld

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final