Dag Boodschap


 Het leven is zodanig dat iemand soms dingen moet doen die hij niet wil doen.

En er zijn ook bepaalde omstandigheden waarin alternatieven mogelijk niet beschikbaar zijn.
Stel, ik ben ongelukkig in mijn werk, maar ik moet een gezin onderhouden met 5 kinderen.
Hoe ik ook heb gezocht, ik zie geen alternatief.
Als ik nu constant mopper dat ik vijf dagen per week moet werken, dan breng ik mezelf in een nog moeilijkere situatie.
Klagen of klagen over iets dat ik nu niet kan veranderen (of dat ik nu niet wil veranderen omdat ik de gevolgen niet kan of wil dragen) vreet veel energie en leidt tot voortdurende frustratie.
Stop dan met je innerlijke 'nee'.
Als je merkt dat je jezelf of anderen vertelt hoe vreselijk iets is dat je moet doen, stop er dan mee.
Wees je bewust van de redenen waarom je die taken uitvoert, bijvoorbeeld dat je een verplichting hebt aangegaan om dit te doen je jezelf wilt houden, dat je materiële zekerheid geeft of dat je job nu eenmaal bestaat uit die vervelende opdrachten.
En als je op dit moment geen mogelijkheid ziet om de situatie te veranderen, dan ga je ervoor.
Je doet iets wat je niet leuk vindt.
Dat is misschien niet prettig, maar zo is het.
Je hoeft dit niet te doen.
Niemand dwingt je.
Je kiest ervoor om dit te doen, ook al heeft het vervelende bijwerkingen.
Maak het niet moeilijker dan het is met dat interne gemopper. "Wat je te zeggen hebt, maakt je tot slachtoffer.
Bewust kiezen om iets te doen geeft waardigheid en speelruimte.
Denk daar eens over na en voel wat het met je doet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final