De legende van de wereld verdorven Sonka


Beggar van huis tot huis, waar woon je?

Op de kombuis van de mensheid, geketend aan de handen van leugens,
gevlochten aan het wiel, aan het klokwiel van de tijd,
leven de buren, eigenaars van grotten en paleizen,
ze haten armoede, die ze schuchter lasteren
en vetmesten verbitterde waanzin. -

Maar jij?

Je blik stroomt blauw-donker:
Maar de nacht kent je niet,
Je kunt niet gezien worden in de schaduwen,
Geen graf beschermt je.

Je gezicht uitgemergeld door de zon -
En ik ontmoet je nooit,
terwijl je in de zomer door het stof van de straten dwaalt,
of terwijl je ronddwaalt op het witte strand bij de poorten,
En ik kan je niet vinden slapend in de weilanden
, en ik betrap je nooit
op het plukken van bessen van de struiken in de wijngaard.
Het gras bloeit niets van je gemakkelijke wandeling,
de boomtoppen ritselen niets van je wiegende hoofd,
de wind die ademt heeft je adem nog nooit gevoeld.

De schittering van de barre seizoenen kondigt je niet spiegelend aan:
sneeuw of bloesem,
de mannen kennen je niet,
de vrouwen: nog nooit heeft zo iemand hier gebedeld.

En ik zie jou altijd, bedelaar van huis tot huis, '
s middags en middernacht
zorgeloos van huis tot huis schrijdend
in bedelaarsgewaad
met je bedelzak
en je drankfles:
Waar brengt u uw dagelijkse werk door?
Wat is je natuur, wat is je doel?
waar rust je uit

Het gerinkel van de tijd, ademruimte, slechts klaaggeluiden worden,
Sonka noemt mij de aarde.
De man die me liefdevol mijn naam gaf, pleegde zelfmoord,
geest, zodat het eeuwig kan zijn en niet meer.
Het begin was bezield, het einde lichaamloos -
de dood is voor altijd volmaakt.

En herboren breekt uit zijn dag-doordringende
echo van zijn stilte
- eens gevochten voor op aarde -
het woord en het geluid:
eens, word voor mij een naam,
liefde en sterven, om daar voor de eeuwigheid te zijn
betekent voor de lijder,
beseft de dichter,
Leidt in de essentie van de wereld van het zien van het heilige pad,
pijnverlichte relatie met de geest:

materie vormt de verschijning van de legende,
eindelijk vervaagt, eindelijk gezuiverd door mijn oeraanraking,
dingen vervagen Sonka.

Gelijkenis verwart en beeld verleidt,
er is de waanzin van het woord,
er is de illusie van een droomvisie.
Ik loop, glijd, onaangedaan,
iedereen bewandelt het pad alleen.
Steen als steen, stof wordt steen,
het pad behoudt wat het pad draagt,
slechts een spoor wat de voet verliest.
Maar voorbij pad en spoor en stof -
Is Zijn God.

Een gelijkenis blaast geen leven in de doden;
een beeld doodt wat tot leven is gekomen.
Uit mijn lege bedelzak geef ik altijd brood
en mijn fles weg. Niets wat ik mors is waanvoorstellingen, niets,
constant.

Hugo sunshine, uit: The new daimon, nummer 3 - 4, april 1919, coöperatieve uitgeverij, Alfred Adler, Albert Ehrenstein, Fritz Lampl, Jakob Moreno Levy, Hugo sunshine, Franz Werfel.

Hugo Sonnenschein, geboren op 25 mei 1889 in Gaya, Oostenrijk-Hongarije, stierf op 20 juli 1953 in Mirov, Tsjechoslowakije, hij creëerde expressieve gedichten met volksliedkenmerken. In zijn gedichten stileerde hij zichzelf als "Brother Sonka". Van 1911 tot 1914 reisde hij als zwerver door Europa. In 1934 werd hij uit Oostenrijk verbannen. In 1940 werd hij door de nazi's opgesloten in de Pankrác-gevangenis en in 1943 gedeporteerd naar het concentratiekamp Auschwitz en in 1945 bevrijd. Zijn vrouw werd vermoord in Auschwitz-Birkenau.

De foto toont een arbeidsmigrant in 1901, fotograaf onbekend

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final