Laurie Johnson


 Laurie Johnson herinnert zich deze editie van This Is Your Life in zijn boek Noises in the Head...


Rond deze tijd belde Lan McCorquodale, de oudste zoon van Barbara, mij om te zeggen dat hij was benaderd door Thames Television, die Barbara wilde laten zien in This Is Your Life . Ze was al in 1958 te zien geweest , dus een tweede optreden was inderdaad een zeldzame onderscheiding. Lan vroeg me of ik een plan kon bedenken om het slachtoffer in de val te lokken, 'omdat ze je vertrouwt', waardoor ik me voelde als een Judasgeit die een onschuldige naar de slacht lokt. Nadat ik beste Bernard Miles had 'opgezet', begreep ik de vereiste procedures en bedacht ik een plan waarbij ik Barbara vertelde dat we haar nodig hadden voor een fotogesprek in Elstree Studios. Dit zou zoveel van de sterren uit haar films omvatten als er voor een groepsfoto konden worden verzameld. Ik wist dat er een strikt tijdschema moest worden gevolgd, maar niet een tijdschema dat argwaan zou wekken over het onderwerp. Het plan was dat Barbara in haar auto met chauffeur naar de studio's zou reizen en op een vooraf afgesproken tijdstip in Elstree zou aankomen. Ik zou haar ontmoeten buiten een van de geluidsfasen, waarbinnen we een decor hadden gebouwd voor 'de fotoshoot'. Deze bestond uit een centraal platform waarop een stoel voor Barbara werd geplaatst. Op een verhoogde halve maan achter haar stonden kledingstandaards met verschillende historische kostuums die waren ontworpen voor de Cartland-films. Mijn rol was om haar te ontmoeten, haar op het podium te brengen en haar comfortabel op de stoel te laten zitten, waarna de acteurs om haar heen zouden staan. Wanneer de veronderstelde foto's op het punt stonden gemaakt te worden, zou op een afgesproken signaal de enorme deur van het geluidsbeeld omhoog worden gebracht en zou een span paarden die een koets trokken naar binnen galopperen. In het rijtuig zouden onze heldin zitten, Lysette Anthony in klederdracht en, gekleed in een soepele cape, de oude presentator van de show, Michael Aspel .


Het toeval wilde dat er op de dag van de opnames een storm opstak. De wind die tussen de podia ter grootte van een hangar gierde, was hevig. Ik had een visioen waarin Barbara uit de auto stapte en de wind haar van haar haarstukje beroofde - allemaal gefilmd door de tv-ploeg. Tijdens de repetitie werd het duidelijk dat zodra de gigantische deur openging, de wind naar binnen zou waaien, waardoor de gordijnen op de set en de uitstalling van jurken in het rond zouden wapperen. Dus vroeg ik Lewis Collins , Ron Moody , Gareth Hunt en Jolyon Baker om klaar te staan ​​om elk een kledingstandaard te pakken toen de deur openging. De minuten tikten weg en vanaf verschillende observatiepunten langs de route kwamen berichten over de voortgang van Barbara's auto binnen. Er leek paniek te ontstaan ​​vlak voordat Barbara arriveerde, ik weet niet meer waarom. Haar auto arriveerde, ik ontmoette haar en slaagde erin haar veilig op het podium te krijgen. Ze ging op haar stoel zitten en de acteurs stonden om haar heen. Zoals gewoonlijk wilde ze graag beginnen, maar er was een korte vertraging gedurende welke tijd de tv-camera's uit hun schuilplaats moesten komen zonder haar te alarmeren. We hoefden ons geen zorgen te maken; Barbara's gezichtsvermogen was erg slecht en de lichten op de set hielpen alles in hun gloed en verblinding op afstand te houden. 'Nou, ik ben er klaar voor. Wat is het oponthoud?' zei Barbara, ongeduldig om ermee door te gaan. 'Sommige fotografen doen er een eeuwigheid over, nietwaar, lieverd.' Dan, na een korte pauze. "Oh kom op, wat is er met ze aan de hand? Ze zijn allemaal hetzelfde!" Ik probeerde haar kalm te houden, waarna de deur van het podium omhoog ging en in galop de paarden de koets trokken met daarin onze heldin en Michael Aspel . De metalen wielen van de koets en de hoeven van de paarden die over de houten vloer van het geluidspodium reden, maakten zeker lawaai. De gordijnen vlogen alle kanten op en de acteurs en toneelknechten grepen de tribunes waaraan de antieke japonnen hingen vast en hielden deze vast. Michael Aspel stapte uit de coach , nog steeds gekleed in zijn mantel, met Lysette Anthony op zijn arm. Met zijn grote rode boek, netjes verborgen onder zijn mantel, benaderde Michael Barbara. 'Dame Barbara Cartland, we onderbreken dit...' Barbara keek hem onaangedaan aan. "Ah, hallo! Wat doe jij hier?" vroeg ze onverstoorbaar als altijd. MichaĆ«l legde het uit. "Oh, echt waar? Ik wist niet dat het programma nog draaide, ik kijk er nooit naar!" gaf ze toe. Met die bemoedigende start waren we vertrokken.


De gebruikelijke procedure voor This Is Your Life was dat, zodra de val was geopend en het slachtoffer verstrikt was, hij/zij eigendom werd van de programmamakers en met de auto naar de studio's van Teddington werd vervoerd . Het gebruikelijke was vandaag niet van toepassing. Zoals haar zoon Lan had geadviseerd, zou Barbara beslist weigeren in een studioauto te reizen. Ze zou er waarschijnlijk mee instemmen om met mij mee te reizen, omdat ze mijn chauffeur, Lan Hooper, kende, leuk vond en vertrouwde, door wie ze vele malen was gereden. Barbara stemde hiermee in, maar de programmamakers stonden erop dat een van hun auto's ons zou leiden, en een andere zou ons onmiddellijk volgen op de reis naar Teddington Studios . (Dachten ze dat we zouden proberen te ontsnappen?) En dus vertrok ons ​​kleine konvooi vanuit Elstree Studios.


Tijdens de reis schoot Barbara vragen op mij af. "Wie gaat daar zijn?" 'Mijn lippen zijn verzegeld! Ik mag het niet onthullen!' Ik drong erop aan. Ze lachte. 'Ik kan niet bedenken wie. Al mijn vrienden zijn dood!' Dit was niet helemaal waar, aangezien Margaret, hertogin van Argyle, een levenslange vriendin, er om te beginnen zou zijn. Plotseling keek Barbara uit het autoraam en vroeg: "Waar brengt hij ons heen? Hij gaat de verkeerde kant op." Dit was inderdaad waar. Kort daarna passeerden we een plek die ik herkende – een plek op minder dan vijf minuten afstand van Elstree Studios! We waren twintig minuten onderweg. "Ze hebben ons in een cirkel gebracht", lachte Ian, mijn chauffeur. "De studiochauffeur lijkt de weg niet te weten... en hij moet ervoor zorgen dat we niet verdwalen!" 'O ja! Het is hun eigen schuld als we te laat komen!' zei Barbara, genietend van de situatie. Ze leunde achterover, ontspande zich en genoot van de rest van de reis, terwijl ze praatte over dingen die niets met de kwestie te maken hadden.


Toen we uiteindelijk bij Teddington Studios aankwamen , stonden Barbara's dienstmeisje en kapper klaar om voor haar te zorgen, waarna ze werd meegenomen en incommunicado werd vastgehouden om te voorkomen dat ze een van de verrassende gasten in de studio zou zien aankomen. Behalve de hertogin van Argyle was er nog een goede vriend van Barbara aanwezig, de Fleet Street-journalist Jean Rook.


Ik had mevrouw Rook een paar jaar eerder ontmoet, toen ze bij mij thuis kwam om mij te interviewen. Het was tijdens het maken van The New Avengers. Toen onze publiciteitsafdeling vertelde dat Jean mij wilde interviewen, was ik niet bereid hieraan gehoor te geven. Jean Rook, bekend als de 'Koningin van Fleet Street', had een reputatie van meedogenloosheid en ik vond dat het het beste was haar niet te ontmoeten, maar kreeg te horen dat een 'afwijzing' tot iets ergers zou kunnen leiden. Dus ik stemde toe en er werd een datum afgesproken waarop Jean mijn huis zou bezoeken. Ik was toevallig aan de telefoon toen ze arriveerde en tegen de tijd dat ik bij haar kwam, hadden onze honden - we hadden er toen zes - haar omsingeld. Toen ik de kamer binnenkwam, knielde Jean neer, met haar rug naar mij toe, terwijl hij de honden ophef maakte, en omgekeerd. Ik vatte de koe bij de horens en riep met luide stem uit: 'Nou, iedereen die zoveel van honden houdt, kan niet zo slecht zijn als ik heb gehoord.' Ze draaide haar hoofd om, onze ogen ontmoetten elkaar en ze barstte in lachen uit. Vanaf dat moment waren Jean Rook en ik vrienden. Na het interview konden zij en Dot goed met elkaar overweg en bleef ze tot ver in de middag. Haar artikel, dat een halve pagina in de Daily Express besloeg, was prima en goed bedoeld. Het is niet verrassend dat Barbara Cartland en Jean Rook in de loop der jaren een hechte vriendschap hadden opgebouwd en dat Dot en ik vele fijne lunches met hen beiden doorbrachten bij Barbara thuis.


Andere gasten in het tv-programma waren onder meer de dochter van wijlen Earl Mountbatten , Lady Pamela Hicks (Barbara en Mountbatten waren goede vrienden geweest), Barbara's dochter Raine, met echtgenoot Earl Spencer, de vader van prinses Diana, die Barbara de stiefgrootmoeder van prinses Diana maakte. Later hoorde ik dat Barbara, terwijl Diana opgroeide in Althorp, het ouderlijk huis, de tiener Diana mee uit winkelen nam en haar hielp met het uitkiezen van jurken. (Dit hielp om het jonge meisje naar buiten te lokken, aangezien ze tot dan toe een heel beschut leven had gehad, zo werd mij verteld.) Ik wist het toen nog niet, maar ik mocht al snel het huis van de familie Spencer binnendringen tijdens de oorlog. de opnames van onze volgende film.


This Is Your Life verliep vlot. Bij de receptie daarna bedankte Barbara mij voor al mijn moeite, in plaats van mij te bestraffen omdat ik haar in de val had gelokt.

Bron

Reacties

Populaire posts van deze blog

Open brief aan mijn oudste dochter...

Vraag me niet hoe ik altijd lach

LIVE - Sergey Lazarev - You Are The Only One (Russia) at the Grand Final